@article { author = {vahidi, Mohammad and Faryab, Mohammad hosein}, title = {تبیین آموزه‌ی امر بین‌الامرین در روایات}, journal = {معرفت 296، مرداد 1401}, volume = {31}, number = {5}, pages = {71-82}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract In the course of the history of Islamic theology, three positions of predestination, indeterminism and meliorism have been formed about the relationship of human choice or divine will. Referring to narrations, we find out that Ahl al-Bayt have placed meliorism against the two ideas of predestination and indeterminism. The purpose of this research is to understand the mentioned teaching from the narrations. Using the library method, forming the hadith family regarding the viewpoint of meliorism, and analyzing these narrations, the present article states that the infallible Imams have presented the doctrine of meliorism in three levels of allegorical explanation, minimal explanation and longitudinal agency explanation according to the intellectual capacity of the audience. The highest level of explanation, i.e. longitudinal agency, is inferred from the narrations about capability, which are justified in the system of the doctrine of meliorism. Longitudinal agency explanation, which means the constant reception of capability and will power from the Almighty God, is the highest explanation level of this teaching in narrations.}, keywords = {meliorism, predestination and indeterminism, narrations about capability, longitudinal agency., }, title_fa = {تبیین آموزه‌ی امر بین‌الامرین در روایات}, abstract_fa ={در سیر تاریخ کلام اسلامی، سه موضع جبر، تفویض و امر بین الامرین در قبال رابطه‌ی اختیار انسانی یا اراده‌ی الهی شکل گرفته است. با مراجعه به متون روایی درمی یابیم که اهل بیت(ع) امر بین الامرین را در برابر دو اندیشه جبر و تفویض، قرار داده اند و هدف از این پژوهش، فهم آموزه‌ی مذکور از روایات است. نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای و تشکیل خانواده‌ی حدیثی پیرامون دیدگاه امر بین الامرین و تحلیل این روایات، بیان می کند که ائمه اطهار(ع) آموزه امر بین الامرین را در سه سطح تبیین تمثیلی، تبیین حداقلی و تبیین فاعلیت طولی با توجه به ظرفیت فکری مخاطبان، ارائه کرده اند. بالاترین سطح تبیین یعنی فاعلیت طولی، از روایات باب استطاعت که خود در نظام آموزه امر بین الامرین توجیه پذیرند، استنباط می شود. تبیین فاعلیت طولی یعنی دریافت آن به آن استطاعت و اراده‌ی انسان از جانب خداوند متعال، بالاترین سطح تبیینی این آموزه در روایات به شمار می آید.}, keywords_fa = {فاعلیت طولی ,روایات استطاعت ,جبر و تفویض ,امر بین‌الامرین ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4194}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/7_83.pdf} }