@article { author = {Qarehbaghi, Hassan and Jafari, Mohammad}, title = {تحلیل و بررسی دین در دیدگاه اشو}, journal = {معرفت 296، مرداد 1401}, volume = {31}, number = {5}, pages = {93-104}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Using the descriptive-analytical method, the present article examines and analyzes the thought system of Bhagwan Shree Rajneesh, known as Osho, in the field of theology. Osho believes that religion cannot be defined due to two reasons: 1. because it is infinite, 2. because it is an inner experience; He considers religion to be a sincere connection and harmony with existence and invites his followers to connect and unite with existence as a religion. He vehemently denies other systematic and organized religions, such as Abrahamic religions, opposes the church and religious centers and considers them to be an obstacle to enlightenment. He argues that the function of his desired religion is to flourish love, mindlessness, soullessness, and happiness. According to him, the purpose of coherent and systematic religions is satisfaction of needs, imitation of ancestors, avoidance of suffering and sorrow, and fear of sin, death, disease, etc }, keywords = {Osho, spirituality, newfound spirituality, Religion, function of religion, origin of religion., }, title_fa = {تحلیل و بررسی دین در دیدگاه اشو}, abstract_fa ={نوشته‌ی حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی و تحلیل نظام اندیشه‌ی باگوان شری راجنبش، معروف به اشو در حوزه‌ی دین شناسی می پردازد. وی معتقد است دین به دو دلیلِ نامتناهی و تجربه‌ی درونی بودن، قابل تعریف نیست؛ اما حقیقت، آن را هماهنگی و پیوندی صمیمانه با هستی و وجود به حساب می آورد و مریدان خویش را به ارتباط و یکی شدن با هستی به عنوان دین، دعوت می کند. او ادیان و مذاهب نظام مند و سازمان یافته‌ی دیگر، مانند ادیان ابراهیمی را به شدت انکار می کند و به ستیز با کلسیا و مراکز دینی می پردازد و آنان را مانع روشن بینی به شمار می آورد. باگوان، کارکرد دین مدنظر خود را اموری چون شکوفا کردن عشق، بی ذهنی، بی نفسی و شادی برمی شمارد و خواستگاه ادیان منسجم و نظام یافته را نیز رفع نیازها، تقلید از نیاکان، دوری از رنج و اندوه و نیز ترس از گناه، مرگ، بیماری و... دانسته است.}, keywords_fa = {دین ,معنویت ,خاستگاه دین ,اشو ,کارکرد دین ,معنویت نوظهور ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4196}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/9_40.pdf} }