@article { author = {Sane’i , Morteza and , Hojjat}, title = {ماهیت حکومت دینی با نگاهی به قرآن و عهدین}, journal = {معرفت 298، مهر 1401}, volume = {31}, number = {7}, pages = {69-80}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Religious government in the Qur'an and the Testaments has for long been discussed in topics about the intellectual and ideological areas of mankind. These two categories have characteristics that distinguish them from each other. The most important difference between these two types of government is that, according to the Qur'an, religious government has a divine approach and a heavenly origin, while, from the point of view of the Testaments, religious government has an earthly origin (kingdom). In fact, the religious government in the Qur'an considers the role of religion in all social, political, moral, cultural, and social fields as necessary, but the religious government in Testaments prohibits the interference of religion in these areas. The present research investigates the differences between the religious government in the Qur'an and the religious government in the Testaments. The results of this descriptive-comparative research indicate that religious government is considered the best type of government according to the Qur'an, because the Qur'an itself is the last and most complete divine book. Religious government in the Testaments has been rejected due to the falsifiability of these holy books and their secular nature. It is proved by reason and evidence that none of the characteristics of the religious government in the Testaments is compatible with the religious government in the Qur’an. }, keywords = {Government, religious government, non-religious government, the Qur’an, the Testaments., }, title_fa = {ماهیت حکومت دینی با نگاهی به قرآن و عهدین}, abstract_fa ={از دیرباز حکومت دینی در قرآن و عهدین در عرصه‌ی فکری و ایدئولوژی بشر قابل طرح بوده است. این دو مقوله ویژگی هایی دارند که به واسطه‌ی آنها از یکدیگر متمایز می شوند. از مهم ترین وجه تمایز این دو نوع حکومت این است که حکومت دینی از نظر قرآن دارای رویکردی الهی و خاستگاهی آسمانی است؛ درحالی که حکومت دینی از منظر عهدین دارای خاستگاهی زمینی (پادشاهی) است. درواقع، حکومت دینی در قرآن وجود دین را در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و... واجب می داند؛ ولی حکومت دینی در عهدین، وجود دین را در این عرصه ها ممنوع می شمارد. با این وجود، مسئله‌ی اصلی در این پژوهش این است که حکومت دینی در قرآن و حکومت دینی در عهدین از نظر ماهیت چه تمایزاتی با یکدیگر دارند؟ پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ مقایسه ای بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که حکومت دینی از نظر قرآن، بهترین نوع حکومت محسوب می شود؛ چراکه قرآن خود آخرین و کامل ترین کتب آسمانی است. ولی حکومت دینی در عهدین به علت تحریف پذیری این کتب آسمانی و ماهیت سکولاری داشتن، مورد نفی واقع گردیده است و این موضوع با دلیل و برهان به اثبات می رسد که هیچ یک از ویژگی های حکومت دینی در عهدین قابلیت سازگاری با حکومت دینی در قرآن را ندارد.}, keywords_fa = {حکومت دینی ,حکومت ,قرآن، عهدین ,حکومت غیردینی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4213}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/7_85.pdf} }