@article { author = {, Zakiyeh}, title = {فطری بودن اصول دین در آرای بانو امین}, journal = {معرفت 299، آبان 1401}, volume = {31}, number = {8}, pages = {33-42}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract The fundamentals of religion are the doctrinal foundations of branches of religion, and all humans’ orientations in life go back to the fundamentals of their beliefs. The crises in today's society show the fact that the fundamentals of belief are not observed in people's lives. One of the ways of internalizing the original beliefs of religion is to discuss the fundamentals of belief in terms of innate nature. Lady Amin, one of the great contemporary scholars, has not raised the issue of nature and innate knowledge independently, but we can find evidence of her confirming the innateness of the fundamentals of religion in her explanatory, theological and philosophical writings. In her interpretation of the verse of fitrat (innate nature), she considers fitrat to be the religion of Islam. It can be inferred from her words that all the general teachings of religion, including the fundamentals of belief, are innate. In terms of proof, there are reasons in the works of Lady Amin that have proved the fundamentals of religion by relying on the basic nature of humans. She has not stated the implication of nature on the existence of God in the discussion of proving the existence of the origin, but in order to prove monotheism, other attributes of God’s perfection, resurrection and prophethood, she has relied on the requirements of innate nature. Using the descriptive-analytical method, in this article, an attempt has been made to explain and analyze the point of view of Mojtahede Lady Amin in the area of the innateness of the fundamentals of religion, }, keywords = {fundamentals of religion, innate nature, absolute perfection, monotheism, Resurrection, prophethood, Lady Amin., }, title_fa = {فطری بودن اصول دین در آرای بانو امین}, abstract_fa ={اصول دین، پایه های اعتقادی فروع هستند و تمام جهت گیری های انسان در زندگی به اصول عقاید او برمی گردد. بحران های موجود در جامعه امروز، بیانگر این حقیقت است که اصول اعتقادات با جان ودل مردم گره نخورده است. یکی از راه های درونی کردن باورهای اصیل دین، طرح مباحث اصول اعتقادی از منظر فطرت است. بانو مجتهده امین از علمای بزرگ معاصر، بااینکه به صورت مستقل، بحث فطرت و معارف فطری را مطرح نکرده است؛ اما در ضمن مطالب تفسیری، کلامی و فلسفی ایشان می توان مؤیداتی مبنی بر فطری بودن اصول دین یافت. بانو امین در تفسیر آیۀ فطرت، فطرت را همان دین اسلام می داند. از این سخن وی می توان فطری بودن تمام آموزه های کلی دین، ازجمله اصول اعتقادات را استنباط کرد. از جهت اثباتی نیز دلایلی در آثار بانو امین یافت می شود که با تکیه بر فطرت اولیۀ انسان ها، اصول دین را اثبات کرده است. گرچه ایشان در باب اثبات وجود مبدأ، دلالت فطرت بر وجود خداوند را مسکوت گذاشته؛ اما برای اثبات توحید، سایر اوصاف کمالی حق، معاد و نبوت، به مقتضیات فطرت استناد جسته اند. در نوشتار حاضر سعی شده است با روش توصیفی ـ تحلیلی، به تبیین و تحلیل دیدگاه بانو مجتهده امین در زمینۀ فطری بودن اصول دین پرداخته شود.}, keywords_fa = {توحید ,کمال مطلق ,فطرت ,نبوت ,معاد ,اصول دین ,بانو امین ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4222}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_88.pdf} }