TY - JOUR ID - 4222 TI - فطری بودن اصول دین در آرای بانو امین JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Zakiyeh, AD - حوزوی - دانش پژوه سطح چهار کلام اسلامی جامعه الزهرا (س) Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 31 IS - 8 SP - 33EP - 42توحید ,کمال مطلق ,فطرت ,نبوت ,معاد ,اصول دین ,بانو امین ,DO - AB - اصول دین، پایه های اعتقادی فروع هستند و تمام جهت گیری های انسان در زندگی به اصول عقاید او برمی گردد. بحران های موجود در جامعه امروز، بیانگر این حقیقت است که اصول اعتقادات با جان ودل مردم گره نخورده است. یکی از راه های درونی کردن باورهای اصیل دین، طرح مباحث اصول اعتقادی از منظر فطرت است. بانو مجتهده امین از علمای بزرگ معاصر، بااینکه به صورت مستقل، بحث فطرت و معارف فطری را مطرح نکرده است؛ اما در ضمن مطالب تفسیری، کلامی و فلسفی ایشان می توان مؤیداتی مبنی بر فطری بودن اصول دین یافت. بانو امین در تفسیر آیۀ فطرت، فطرت را همان دین اسلام می داند. از این سخن وی می توان فطری بودن تمام آموزه های کلی دین، ازجمله اصول اعتقادات را استنباط کرد. از جهت اثباتی نیز دلایلی در آثار بانو امین یافت می شود که با تکیه بر فطرت اولیۀ انسان ها، اصول دین را اثبات کرده است. گرچه ایشان در باب اثبات وجود مبدأ، دلالت فطرت بر وجود خداوند را مسکوت گذاشته؛ اما برای اثبات توحید، سایر اوصاف کمالی حق، معاد و نبوت، به مقتضیات فطرت استناد جسته اند. در نوشتار حاضر سعی شده است با روش توصیفی ـ تحلیلی، به تبیین و تحلیل دیدگاه بانو مجتهده امین در زمینۀ فطری بودن اصول دین پرداخته شود. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4222 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_88.pdf ER -