@article { author = {vasei, Hadi}, title = {بازخوانی «گناه نخستین» از منظر پولس و امام خمینی (ره)}, journal = {معرفت 300، آذر 1401}, volume = {31}, number = {9}, pages = {51-62}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract There are many interpretations of Adam's sin in the purgatory heaven. One of these interpretations is presented by Paul, an interpretation that led to deviant teachings, such as inherent sin, impurity of human nature, and futility of the Sharia, belief in the Trinity, etc. in the beliefs of early Christianity. While in Imam Khomeini's view, considering the infallibility of the prophets, Adam's sin in that world, which was not the world of obligation, was actually a kind of attention to multiplicity and ignoring unity, and this is regarded as the cause of Adam and Eve's descent. This view holds that their nature was uncontaminated and they had preserved their original purity, but the way to flourish this nature was follow the divine law. Using the descriptive-analytical and library method, this research seeks to evaluate and compare Paul's and Imam Khomeini's views on the event of Adam and Eve's sin in the purgatory heaven. The result of this research shows how Paul’s wrong, unprincipled and irrational view caused the biggest deviation in Christian beliefs. According to Imam Khomeini, opposition to the instructional prohibition was actually the basis for the necessity of the descent of Adam and gaining the position of God’s vicegerent on earth. }, keywords = {Adam, Imam Khomeini, Paul, Original sin, contaminated nature, Sharia., }, title_fa = {بازخوانی «گناه نخستین» از منظر پولس و امام خمینی (ره)}, abstract_fa ={عصیان آدم (ع) در بهشت برزخی با تلقی ها و تفاسیر گوناگونی روبه رو شده است که یکی از این تفاسیر، تفسیری است که پولس ارائه داده است؛ تفسیری که موجب آموزه های انحرافی، مانند گناه ذاتی و آلودگی سرشت انسان ها، و بی حاصلی شریعت، و اعتقاد به تثلیث و... در عقائد مسیحیت اولیه شده است. درحالی که در نگاه امام خمینی (ره) با توجه عصمت انبیاء(ع)، عصیان آدم(ع) در آن عالم که دار تکلیف نبوده، درواقع نوعی توجه به کثرت و چشم پوشی از وحدت بوده است؛ و همین امر سبب هبوط آدم و حوا شده است و نه تنها سرشت ها آلوده نشده و بر فطرت اولیه خود باقی مانده؛ بلکه راه شکوفایی این فطرت، عمل به شریعت الهی دانسته شده است. هدف این پژوهش ارزیابی نگرش و مقایسه تطبیقی با شیوه ای توصیفی ـ تحلیلی و روش کتابخانه ای، میان نگاه پولس و امام خمینی(ره) به واقعه‌ی عصیان آدم و حوا در بهشت برزخی است. نتیجه این تحقیق بیانگر آن است که چگونه نگاه غلط و غیراصولی و غیرعقلانی پولس، سبب بزرگ ترین انحراف در عقاید مسیحیت شده است؛ درحالی که با نگاه امام خمینی(ره)، مخالفتِ با نهی ارشادی درواقع زمینه ساز ضرورت هبوط آدم و مقام خلیفه‌ی الهی در زمین بوده است.}, keywords_fa = {شریعت ,پولس ,امام خمینی(ره) ,گناه نخستین ,سرشت آلوده ,آدم(ع) ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4233}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_93.pdf} }