@article { author = {, Hamed}, title = {مبانی هستی‌شناختی تعلیم‌ و تربیت با تأکید بر مبانی فلسفی علامه مصباح یزدی}, journal = {معرفت 301، دی 1401}, volume = {31}, number = {10}, pages = {27-38}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract The aim of this research is to explain the ontological foundations of education with emphasis on the philosophical foundations of Allameh Misbah Yazdi. Identifying and explaining the basic elements and components of education (the theoretical foundations of education) is one of the most basic prerequisites in Islamic education. In fact, ontological foundations are among the most important theoretical foundations of education. Therefore, it is important and necessary to accurately explain the ontological foundations of education and its position and influence in the problems and educational system of Islam. Using the descriptive-analytical method and a rational approach, this research has investigated and explained the ontological foundations of Islamic education with emphasis on the foundations and philosophical and epistemological views of Allameh Misbah Yazdi. Among the foundations that are important in the philosophical-intellectual system of Allameh Misbah Yazdi, we can mention the fundamental reality of existence and its evidence, the existence of the Necessary Being (God the Almighty), the possible existence, the problem of causality in existence, the degrees of beings, the range of existence from material to immaterial, the gradualness of the material world and the beings belonging to it, and the existence of conflict in the material world. }, keywords = {education, ontological foundations, Islamic education, position of ontological foundations in education, Allameh Misbah Yazdi., }, title_fa = {مبانی هستی‌شناختی تعلیم‌ و تربیت با تأکید بر مبانی فلسفی علامه مصباح یزدی}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت با تأکید بر مبانی فلسفی علامه مصباح یزدی است. شناسایی و تبیین عناصر و مؤلفه های اساسی در تعلیم و تربیت ـ مبانی نظری تعلیم و تربیت ـ از اساسی ترین پیش نیازها در دانش تربیت اسلامی است و ازجمله مهم ترین مبانی نظری تعلیم وتربیت، مبانی هستی شناختی آن است. ازاین رو تبیین دقیق مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت و جایگاه و تأثیر آن در مسائل و نظام تربیتی اسلام، مهم و ضروری است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تأکید بر مبانی و دیدگاه های فلسفی و معرفتی علامه مصباح یزدی و با رویکردی عقلی، مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت اسلامی را بررسی و تبیین کرده است. ازجمله این مبانی که در منظومه فلسفی ـ فکری علامه مصباح یزدی حائز اهمیت است، می توان به اصالت وجود و بداهت آن، وجود واجب الوجود (ذات باری تعالی)، وجود ممکن، مسئله علیت و معلولیت در وجود، مراتب داشتن موجودات، گسترۀ وجود از مادی تا فرامادی، تدریجی بودن عالم ماده و موجودات متعلق به آن، وجود تزاحم در عالم ماده، اشاره کرد.}, keywords_fa = {تربیت اسلامی ,علامه مصباح یزدی ,جایگاه مبانی هستی‌شناختی در تعلیم ‌و تربیت ,مبانی هستی‌شناختی ,تعلیم و تربیت ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4241}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_91.pdf} }