TY - JOUR ID - 4241 TI - مبانی هستی‌شناختی تعلیم‌ و تربیت با تأکید بر مبانی فلسفی علامه مصباح یزدی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Hamed, AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - موسسه امام خمینی ره Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 10 SP - 27EP - 38تربیت اسلامی ,علامه مصباح یزدی ,جایگاه مبانی هستی‌شناختی در تعلیم ‌و تربیت ,مبانی هستی‌شناختی ,تعلیم و تربیت ,DO - AB - هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت با تأکید بر مبانی فلسفی علامه مصباح یزدی است. شناسایی و تبیین عناصر و مؤلفه های اساسی در تعلیم و تربیت ـ مبانی نظری تعلیم و تربیت ـ از اساسی ترین پیش نیازها در دانش تربیت اسلامی است و ازجمله مهم ترین مبانی نظری تعلیم وتربیت، مبانی هستی شناختی آن است. ازاین رو تبیین دقیق مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت و جایگاه و تأثیر آن در مسائل و نظام تربیتی اسلام، مهم و ضروری است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تأکید بر مبانی و دیدگاه های فلسفی و معرفتی علامه مصباح یزدی و با رویکردی عقلی، مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت اسلامی را بررسی و تبیین کرده است. ازجمله این مبانی که در منظومه فلسفی ـ فکری علامه مصباح یزدی حائز اهمیت است، می توان به اصالت وجود و بداهت آن، وجود واجب الوجود (ذات باری تعالی)، وجود ممکن، مسئله علیت و معلولیت در وجود، مراتب داشتن موجودات، گسترۀ وجود از مادی تا فرامادی، تدریجی بودن عالم ماده و موجودات متعلق به آن، وجود تزاحم در عالم ماده، اشاره کرد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4241 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_91.pdf ER -