@article { author = {Hoseini, Seyed hosein and Mohiti Ardakan, Mohammad Ali}, title = {بررسی چالش‌های ارزش‌شناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» براساس دیدگاه‌ آیت‌الله مصباح یزدی*}, journal = {معرفت 301، دی 1401}, volume = {31}, number = {10}, pages = {39-47}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی چالش‌های ارزش‌شناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» براساس دیدگاه‌ آیت‌الله مصباح یزدی*}, abstract_fa ={علوم انسانی نرم افزار هر تمدنی است. علوم انسانی موجود متناسب با بافت فرهنگی و ایدئولوژی جهان غرب است. علی رغم نیاز منطقی تمدن نوین اسلامی به اسلامی سازی علوم انسانی، برخی همچنان در امکان علوم انسانی اسلامی تشکیک می کنند. بدین سان لازم است چالش های نظری اسلامی سازی علوم انسانی را شناسایی، تحلیل و ارزیابی کرد. پژوهش حاضر با محوریت دیدگاه های فیلسوف برجستة جهان اسلام، علامه مصباح یزدی درصدد است با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی چالش های ارزش شناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» بپردازد. مهم ترین چالش های ارزش شناختی امکان «علوم انسانی اسلامی» مسئلة غیرواقع گرایی در تحلیل ارزش ها و به تبع آن، تفکیک دانش از ارزش است. آیت الله مصباح یزدی با تبیین مبانی لازم جهت اسلامی سازی علوم انسانی، ازجمله مبانی ارزش شناختی، و نیز با اثبات واقع گرایی در ارزش های اخلاقی و ابطال دیدگاه مقابل، به حل مسئلة رابطة دانش و ارزش پرداخته و این مانع را از سر راه امکان علوم انسانی اسلامی برداشته است.}, keywords_fa = {علم دینی، علوم انسانی اسلامی، دانش و ارزش، واقع‌گرایی و غیرواقع‌گرایی، علامه مصباح یزدی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4242}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_91.pdf} }