TY - JOUR ID - 4261 TI - درگیری تحصیلی در روان‌شناسی معاصر و مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Syed Morteza, AD - دانشجوی دکتری - روان شناسی موسسه امام خمینی AU - Abolhasan, Haghani khaveh AD - استادیار - مطالعات اسلامی AU - Hamid, Rafieihonar AD - استادیار - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 12 SP - 33EP - 42علم ,تعلیم ,فراگیری ,تعلم ,فرادهی ,درگیری تحصیلی ,DO - AB - مطالعة درگیری تحصیلی به عنوان سازه ای که در موقعیت پیش گیرانه در افت تحصیلی و شکست آموزشی قرار دارد، توجه روان شاسنان تربیتی را به خود جلب کرده است. مطالعات روشمند پیرامون درگیری تحصیلی نشان دهندۀ آن است که این مفهوم از حیثیتی چندبعدی برخوردار است و شامل ابعاد رفتاری، شناختی، عاطفی و عاملیت است. هدف مطالعه پیش رو، بررسی درگیری تحصیلی در روان شناسی معاصر و بررسی مفاهیم متناظر با درگیری تحصیلی در منابع اسلامی است. بدین منظور نویسندگان با رویکردی کیفی به روش تحلیل اَسنادی، به مطالعۀ منابع اسلامی پرداخته اند. حدود شصت مفهوم مرتبط با درگیری تحصیلی یافت شد. مفاهیم شناسایی شده مطابق ملاک های تعیین شده غربال گری و سپس توسط چند تن از کارشناسان حوزۀ دین و روان شناسی اعتبارسنجی شد. یافته های پژوهش نشان داد می توان از پنج مفهوم آمده در منابع اسلامی که عبارتند از: طلبُ العلم؛ تعلُّم؛ مذاکرة العلم؛ مبادرة العلم و مفهوم الحرص علی العلم به عنوان مفاهیم متناظر با درگیری تحصیلی. نتیجه آنکه در منابع اسلامی مفاهیم متناظر با درگیری تحصیلی در روان شناسی معاصر باشد، یافت می‏شود. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4261 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_93.pdf ER -