@article { author = {omidi, Ahad and sadeg, Sadegh}, title = {اصول و روش‌های تربیت نمازی فرزندان در سنین هفت ‌تا چهارده ‌سالگی}, journal = {معرفت شماره 303 - اسفند 1401}, volume = {31}, number = {12}, pages = {57-66}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Education is the basis of human happiness and salvation to the extent that even the happiness of societies and nations depends on the type of education of its people. Religious education is one of the important areas of human education, the most important part of which is religious education. Among the acts of worship, prayer is of great importance. Using a descriptive- analytical and qualitative method, this paper seeks to present the principles and methods of prayer education for children between the ages of seven and fourteen. Totally, seven principles and seventeen methods of prayer training were obtained, which are: The principle of creating and strengthening vision, the principle of creating and strengthening orientation, the principle of strengthening love for God, the principle of dignity, the principle of moderation, the principle of continuity and the principle of facilitation. Also, the obtained prayer training methods are: The method of teaching prayer, the method of teaching the effects and blessings of prayer, the method of creating a correct picture of prayer, the method of artistry, the method of observation, the method of role modeling, the method of creating spiritual atmosphere, the method of choosing suitable friends, the method of connecting children with religious places, the method of reminding God's blessings, the method affection, encouragement method, assignment method as much as possible, repetition and indoctrination method, habituation method, duty-making method and gradual method. }, keywords = {education, prayer education, principles of prayer education, method of prayer education., }, title_fa = {اصول و روش‌های تربیت نمازی فرزندان در سنین هفت ‌تا چهارده ‌سالگی}, abstract_fa ={تربیت اساس و پایه سعادت و رستگاری انسان است تا جایی که حتی خوشبختی جوامع و ملت ها به نوع تربیت افراد آن بستگی دارد. تربیت دینی یکی از ساحت های مهم تربیت انسان است، که مهم ترین بخش آن تربیت عبادی است. از بین اعمال عبادی نیز، نماز از اهمیت والایی برخوردار است. مطالعۀ حاضر با هدف ارائۀ اصول و روش های تربیت نمازی فرزندان در سنین هفت تا چهارده سالگی انجام یافته است. در این پژوهش که از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده، شیوۀ تحلیل داده ها به صورت کیفی است. در مجموع هفت اصل و هفده روش ارائه شد و اصول تربیت نمازی به دست آمده عبارت بودند از: اصل ایجاد و تقویت بینش، اصل ایجاد و تقویت گرایش، اصل تقویت محبت به خداوند، اصل کرامت پروری، اصل اعتدال، اصل استمرار، اصل تسهیل. همچنین روش های تربیت نمازی به دست آمده عبارت بودند از: روش آموزش نماز، روش آموزش آثار و برکات نماز، روش ایجاد تصویر صحیح از نماز، روش هنر گرایی، روش مشاهده ای، روش الگودهی، روش فضاسازی معنوی، روش انتخاب دوستان مناسب، روش ارتباط دادن کودکان با مکان های مذهبی، روش یادآوری نعمت های الهی، روش محبت و مهرورزی، روش تشویق، روش تکلیف به حد وسع، روش تکرار و تلقین، روش عادت دادن، روش فریضه سازی، روش تدریج.}, keywords_fa = {تربیت ,روش تربیت‌ نمازی ,اصول تربیت‌ نمازی ,تربیت‌ نمازی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4263}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_96.pdf} }