@article { author = {Rezaei, Mohammad naser and Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza}, title = {مهارت‌های اسلامی آموزش آداب دوستی به کودکان}, journal = {معرفت شماره 303 - اسفند 1401}, volume = {31}, number = {12}, pages = {81-88}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract The etiquette of friendship is one of the topics that are emphasized in Islamic sourses. This topic has been discussed in many Islamic sources under titles such as social etiquette, standards of friendship and moral virtues. One of the dimensions of this issue is how to teach these manners to children, which has not been considered independently so far. Using authentic Islamic sourses, this paper seeks to introduce ways to teach children the etiquette of friendship. Using a descriptive-analytical method this paper, this paper examines, categorizes and analyzes the Islamic teachings of friendship etiquette and presents its findings as follows as solutions for teaching friendship etiquette to children. 1. with children themselves and 2. friendly behavior with friends; I. Language training including the solutions of general recommendations, examples and model introduction; II. combination of language and practical training; III. Parents' efforts to choose good friends. }, keywords = {children, parents, friendship etiquette, friendship etiquette training, skill., }, title_fa = {مهارت‌های اسلامی آموزش آداب دوستی به کودکان}, abstract_fa ={از موضوعاتی که در متون اسلامی مورد تأکید قرار گرفته، آداب دوستی است؛ این موضوع در بسیاری از منابع اسلامی در ضمن عناوینی همچون آداب معاشرت، معیارهای دوستی، فضایل اخلاقی مطرح شده است. یکی از ابعاد مربوط به این موضوع، چگونگی آموزش این آداب به کودکان است، که به صورت مستقل مورد توجه قرار نگرفته است. مقالۀ حاضر کوشیده تا گامی هرچند کوچک در این جهت برداشته و با استفاده از متون اصیل اسلامی راه کارهایی را برای آموزش آداب دوستی به کودکان معرفی کند. مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی، دسته بندی و تحلیل آموزه های اسلامی آداب دوستی پرداخته و یافته های خود را به صورت ذیل به عنوان راه کارهای آموزش آداب دوستی به کودکان معرفی کرده است: الف. آموزش عملی؛ یعنی الگوبودن والدین در قالب دوستی: 1. با خودِ کودکان و 2. رفتار دوستانه با دوستان؛ ب. آموزش زبانی مشتمل بر راه کارهای توصیه های عام، مصداقی و معرفی الگو؛ ج. ترکیب آموزش زبانی و عملی؛ د. تلاش والدین در جهت گزینش دوستان خوب.}, keywords_fa = {کودکان، والدین، آداب دوستی، آموزش آداب دوستی، مهارت ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4265}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/8_89.pdf} }