@article { author = {, Masoumeh and , Mohsen and , Saeid}, title = {مبانی، اصول و روش‌های ارزش‌شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری}, journal = {معرفت شماره 306 - خرداد 1402}, volume = {32}, number = {3}, pages = {9-19}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Since the ideas of Islamic scholars regarding moral education are linked to the revelatory teachings, educational activists can take advantage of them. This research tries to explain the axiological methods, foundations and principles of moral education from Motahari’s point of view. The research method is descriptive-analytical. In order to collect the necessary data to achieve the research’s goals, the available and related sources have been compiled using index cards. According to the results of this research, some of the axiological foundations of Motahhari’s moral education are as follows: "the monotheistic spirituality of value, the realness and truthfulness of value, the validation of value by reason, the nature and the system of religious standards, the simultaneity of actual good and subjective good in their value"; which entail principles such as "connection with spirituality, moderation, happiness, paying attention to actual and subjective desirability" and methods such as "praying, discourse, presenting a model, and facilitating". }, keywords = {education, moral education, foundations, principles, methods, Motahari's point of view., }, title_fa = {مبانی، اصول و روش‌های ارزش‌شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری}, abstract_fa ={نظرات اندیشمندان اسلامی در عرصۀ تربیت اخلاقی چون به آموزه های وحیانی پیوند خورده، می تواند مورد بهره برداری کنش گران آموزشی قرار گیرد. در این راستا پژوهش حاضر به دنیال تبیین مبانی، اصول و روش های ارزش شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط، با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که «معنویت توحیدی ارزش، حقیقی بودن و واقعی بودن ارزش، اعتباریابی ارزش از طریق عقل، فطرت و نظام معیار دینی، هم زمانی حسن فعلی و حسن فاعلی در ارزش»، ازجمله مبانی ارزش شناختی تربیت اخلاقی مدنظر شهید مطهری هستند؛ که اصولی چون «پیوند با معنویت، اعتدال، سعادت، توجه به مطلوبیت فعلی و فاعلی» و روش هایی مانند «دعا، خطابه، ارائۀ الگو، تسهیل و تیسیر» را به همراه دارند.}, keywords_fa = {تربیت، تربیت اخلاقی، مبانی، اصول، روش ها، دیدگاه شهید مطهری. ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4289}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_97.pdf} }