TY - JOUR ID - 4289 TI - مبانی، اصول و روش‌های ارزش‌شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Masoumeh, AD - دکتری - آزاد واحد علوم تحقیقات AU - Mohsen, AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد AU - Saeid, AD - Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 32 IS - 3 SP - 9EP - 19تربیت، تربیت اخلاقی، مبانی، اصول، روش ها، دیدگاه شهید مطهری. ,DO - AB - نظرات اندیشمندان اسلامی در عرصۀ تربیت اخلاقی چون به آموزه های وحیانی پیوند خورده، می تواند مورد بهره برداری کنش گران آموزشی قرار گیرد. در این راستا پژوهش حاضر به دنیال تبیین مبانی، اصول و روش های ارزش شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط، با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که «معنویت توحیدی ارزش، حقیقی بودن و واقعی بودن ارزش، اعتباریابی ارزش از طریق عقل، فطرت و نظام معیار دینی، هم زمانی حسن فعلی و حسن فاعلی در ارزش»، ازجمله مبانی ارزش شناختی تربیت اخلاقی مدنظر شهید مطهری هستند؛ که اصولی چون «پیوند با معنویت، اعتدال، سعادت، توجه به مطلوبیت فعلی و فاعلی» و روش هایی مانند «دعا، خطابه، ارائۀ الگو، تسهیل و تیسیر» را به همراه دارند. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4289 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_97.pdf ER -