TY - JOUR ID - 4294 TI - حماسه، تبلور دیدگاه‌های نوین: سیرۀ تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی بسترساز تربیت حماسی متعالی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohsen, AD - دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی AU - Irandokht, AD - دانشیار - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی AU - seyyedzakarya, mahmoudiraja AD - دکتری - علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی AU - Fatemeh, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 32 IS - 3 SP - 67EP - 77تربیت ,شهید سلیمانی ,حماسه ,تربیت حماسی ,سیره تربیتی ,DO - AB - هدف پژوهش، بررسی ابعاد تربیتی حماسه و واکاوی این ابعاد در سیره و مکتب تربیتی شهید سلیمانی است. دراین چارچوب تلاش شد با بررسی، تبیین و تحلیل وصیت نامة شهید سلیمانی، بیانات مقام معظم رهبری و سخنان افراد شاخص و هم رزم شهید با روش تفسیری ـ تحلیلی به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که سیرة شهید سلیمانی تا چه حد ملاک های تربیت حماسی را پوشش و توصیف می کند. تربیت حماسی جایگاه و منزلت کلیدی در ابعاد و سطوح فرهنگی ـ ارزشی مکتب و جهان بینی اسلامی ـ ایرانی داشت و دارد. برخی افراد متنفذ و کاریزماتیک، از جمله شهید سلیمانی نقش مهمی در بازتولید این مسئله در برهه های زمانی مختلف جامعه داشته اند. یافته های پژوهش به دو بخش قابل تفکیک است؛ در بخش اول با مطالعة آثار حماسی ملی و آموزه های اسلام شیعی نگارش شده، ابعاد تربیت حماسی و زیرمحورهای آن (ولایت مداری، غیرت، شجاعت، فتوت و جوان مردی، جهاد، ایثار و ازخودگذشتگی، احسان و نوع دوستی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی و...) کشف و تحلیل شد. در قسمت دوم تلاش شد این موارد با تکیه بر مکتب، سیره، کنش و رفتار شهید سلیمانی پیاده شود. باید گفت که در بافت و ساخت تربیتی ـ اجتماعی جامعه، شهید سلیمانی مصداق بارزی در تحقق تربیت حماسی در ایران پس از انقلاب داشته است. مصداق عینی آن را در مشارکت گسترده مردم در مراسم تشیع، خاک سپاری آن در مناطق مختلف کشور و پس از شهادت در قالب فرهنگ سازی این مکتب برای نسل های جدید می توان مشاهده کرد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4294 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/7_94.pdf ER -