@article { author = {, Hojjatollah and Rezaei, Morteza}, title = {تبیین و نقد ماهیت انسان از دیدگاه اسکینر بر پایه فلسفه‌ی صدرالمتألهین}, journal = {معرفت شماره 307 - تیر 1402}, volume = {32}, number = {4}, pages = {23-30}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Every theoretician in the field of sciences related to man, based on his philosophical approach and theoretical foundations, has inevitably proposed a special theory about the nature of man. Skinner is one of the behavioral psychologists who had a great impact on other psychologists, psychological knowledge, especially the topic of learning. Skinner's understanding of man is completely material and based on physicalism. He considers man to be a one-dimensional and material being. According to Skinner, human behavior is not based on motivation and internal affairs; Rather, it is determined by external forces and the environment. Skinner and his supporters consider concepts such as freedom, choice and will to be non-scientific concepts. On the other hand, Transcendental Wisdom, as a dynamic philosophy, is the most important and the highest philosophical school among all the philosophical schools of the world. Using library sources and descriptive/critical method and considering the anthropology of Transcendental Wisdom, this paper has evaluated Skinner's view on the nature of man and the foundations of that plan, to specifies the weakness of Skinner's view of man, and the superiority of the view of Transcendental Wisdom.}, keywords = {human nature, anthropology, behaviorism, Skinner, Transcendental Wisdom., }, title_fa = {تبیین و نقد ماهیت انسان از دیدگاه اسکینر بر پایه فلسفه‌ی صدرالمتألهین}, abstract_fa ={هر نظریه پرداز حوزۀ علوم مرتبط با انسان، براساس رویکرد فلسفی و مبانی نظری خود، ناگزیر در مورد ماهیت انسان نظریۀ خاصی را مطرح کرده است. بی. اف. اسکینر، از روان شناسان رفتارگراست که بر روان شناسان دیگر، دانش روان شناسی، به ویژه مبحث یادگیری، تأثیر فراوانی داشته است. برداشت اسکینر از انسان، کاملاً مادی و بر پایۀ فیزیکالیسم است . او انسان را موجودی تک ساحتی و مادی می داند. رفتار انسان به عقیدۀ اسکینر مبتنی بر انگیزه و امور درونی نیست؛ بلکه به وسیلۀ نیروهای بیرونی و محیط تعیین می شود. اسکینر و طرفدارانش مفاهیمی مانند آزادی، اختیار و اراده را مفاهیمی غیرعلمی می دانند. در سوی دیگر، حکمت متعالیه به مثابه فلسفه ای پویا، مهم ترین و عالی ترین مکتب فلسفی در میان همۀ مکاتب فلسفی جهان است. در این مقاله، با استفاده از منابع کتابخانه ای و با رویکردی توصیفی / انتقادی، دیدگاه اسکینر در مورد ماهیت انسان و مبانی آن طرح، و با توجه به انسان شناسی حکمت متعالیه ارزیابی شده است؛ تا ضعف نگاه اسکینر به انسان، و تعالی دیدگاه حکمت متعالیه در این زمینه مشخص شود.}, keywords_fa = {ماهیت انسان، انسان شناسی، رفتارگرایی، اسکینر، حکمت متعالیه. ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4300}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_101.pdf} }