TY - JOUR ID - 4300 TI - تبیین و نقد ماهیت انسان از دیدگاه اسکینر بر پایه فلسفه‌ی صدرالمتألهین JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Hojjatollah, AD - کارشناس ارشد - فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Morteza, Rezaei AD - دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 32 IS - 4 SP - 23EP - 30ماهیت انسان، انسان شناسی، رفتارگرایی، اسکینر، حکمت متعالیه. ,DO - AB - هر نظریه پرداز حوزۀ علوم مرتبط با انسان، براساس رویکرد فلسفی و مبانی نظری خود، ناگزیر در مورد ماهیت انسان نظریۀ خاصی را مطرح کرده است. بی. اف. اسکینر، از روان شناسان رفتارگراست که بر روان شناسان دیگر، دانش روان شناسی، به ویژه مبحث یادگیری، تأثیر فراوانی داشته است. برداشت اسکینر از انسان، کاملاً مادی و بر پایۀ فیزیکالیسم است . او انسان را موجودی تک ساحتی و مادی می داند. رفتار انسان به عقیدۀ اسکینر مبتنی بر انگیزه و امور درونی نیست؛ بلکه به وسیلۀ نیروهای بیرونی و محیط تعیین می شود. اسکینر و طرفدارانش مفاهیمی مانند آزادی، اختیار و اراده را مفاهیمی غیرعلمی می دانند. در سوی دیگر، حکمت متعالیه به مثابه فلسفه ای پویا، مهم ترین و عالی ترین مکتب فلسفی در میان همۀ مکاتب فلسفی جهان است. در این مقاله، با استفاده از منابع کتابخانه ای و با رویکردی توصیفی / انتقادی، دیدگاه اسکینر در مورد ماهیت انسان و مبانی آن طرح، و با توجه به انسان شناسی حکمت متعالیه ارزیابی شده است؛ تا ضعف نگاه اسکینر به انسان، و تعالی دیدگاه حکمت متعالیه در این زمینه مشخص شود. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4300 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_101.pdf ER -