@article { author = {Hasani, Younos}, title = {مرتبه‌پذیری کمال ‌نهایی انسان از منظر قرآن کریم}, journal = {معرفت شماره 309 - شهریور 1402}, volume = {32}, number = {6}, pages = {43-54}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Based on the monotheistic view, man’s creation has a final goal and all his efforts should be in the path of achieving it. Man’s ultimate perfection means the realization of all his spiritual talents and capacities, which is possible in the light of his conscious choices and voluntary acts. The ultimate point of perfection has been referred to as "Fouz" and "Falah" in the holy Qur’an. The research question is whether, from the Qur’anic perspective, people’s ultimate perfection is gradable and has different levels or not. Using descriptive-analytical method, this research aims at answering this question. The research results show that, based on the contents of the Qur’anic verses, the gradability of knowledge as the insight dimension; piety and righteous action as the competence dimension; affection, faith and the tendency to good actions and moral virtues as the orientation dimension; and the gradability of mental and spiritual pleasures, fear and hope, assurance and satisfaction in the emotional and passive dimension of man is a proof of the gradability of ultimate perfection.}, keywords = {ultimate perfection, insight, tendency, competence, passivity, the levels of perfection., }, title_fa = {مرتبه‌پذیری کمال ‌نهایی انسان از منظر قرآن کریم}, abstract_fa ={براساس بینش توحیدی، آفرینش انسان دارای هدف نهایی است و همه تلاش های او باید در راستای نیل به آن، جهت گیری شود. کمال نهایی انسان عبارت است از شکوفایی همۀ استعدادها و ظرفیت های ذاتی، معنوی او که در پرتو انتخاب ارادی و حرکت اختیاری فعلیت پیدا می کند و در کاربرد قرآن، از آن نقطۀ نهایی کمال، با عناوین «فوز»، «فلاح» و... تعبیر شده است. مسئلۀ پژوهش حاضر این است که آیا، از منظر قرآن کریم، کمال نهایی در افراد، مرتبه پذیر بوده و دارای درجات مختلف است یا نه؛ تحقیق پیش رو با هدف پاسخ گویی به این مسئله با روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته است. حاصل پژوهش این است که با توجه به مفاد آیات، ذومراتب بودن علم و معرفت به عنوان بعد بینشی، و تقوا و عمل صالح به عنوان بعد توانشی، و محبت، ایمان و گرایش به خیر و فضیلت اخلاقی در بعد گرایشی، و نیز مرتبه پذیری لذت های روحی و معنوی، خوف و رجاء، اطمینان و رضا در بعد احساسی و انفعالی انسان، عامل مرتبه پذیری کمال نهایی مترتب بر این ابعاد است.}, keywords_fa = {گرایش ,بینش ,توانش ,کمال نهایی ,مراتب کمال ,انفعال ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4329}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_99.pdf} }