@article { author = {bozorgi, abedin}, title = {قبول یا نکول معاد از منظر قرآن}, journal = {معرفت شماره 310 - مهر 1402}, volume = {32}, number = {7}, pages = {31-40}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Resurrection is one of the important issues that some people show stubbornness in accepting or even deny it. This denial or stubbornness is one of the reasons why many verses of the Qur'an are devoted to explaining and answering questions related to resurrection. Accepting or rejecting the resurrection has a close relationship with theology on the one hand and with anthropology on the other; So that by solving these two problems and controlling the evil-commanding soul, there is no problem in accepting the resurrection. But if these two problems are not solved and the evil-commanding soul is followed, the resurrection is denied. From the Qur'an's point of view, the denial of resurrection may be in the form of doubt, suspicion, exclusion, metamorphosis and myth, the main origin of which goes back to scientific doubt or practical lust. In response to this denial, the Qur'an sometimes refers to God's effectiveness, sometimes to human ability, and sometimes to examples of the dead coming back to life in this world. Considering the resurrection to be easy, not only proves the possibility of its occurrence; rather, it emphasizes the necessity of resurrecting the dead in the resurrection. }, keywords = {Resurrection, Quran, sensualism, scientific doubt, practical lust., }, title_fa = {قبول یا نکول معاد از منظر قرآن}, abstract_fa ={معاد یکی از مسائل مهمی است که برخی از انسان ها در پذیرش آن از خود سرسختی نشان داده و یا حتی آن را انکار می کنند. این انکار و آن سرسختی، یکی از عواملی است که آیات زیادی از قرآن به تبیین و پاسخ به سؤالات مربوط به معاد اختصاص پیدا کند. قبول یا نکول معاد ازیک سو با خداشناسی و از سوی دیگر با انسان شناسی رابطۀ تنگاتنگ دارد؛ به طوری که با حل این دو مسئله و کنترل هوای نفس، در پذیرش معاد مشکلی وجود ندارد؛ اما با حل نشدن این دو مسئله و تبعیت انسان از هوای نفسانی، معاد انکار می شود. از منظر قرآن، انکار معاد ممکن است به صورت شک، ظن، استبعاد، استحاله و افسانه باشد که منشأ اصلی آن به شبهۀ علمی و یا شهوت عملی برمی گردد. قرآن در جواب انواع این انکار، گاهی به فاعلیت خداوند و گاه به قابلیت انسان و زمانی هم به نمونه هایی از زنده شدن مردگان در این دنیا اشاره کرده؛ با سهل و آسان دانستن وقوع معاد، نه تنها بر احتمال وقوع آن؛ بلکه بر ضرورت زنده شدن مردگان در قیامت تأکید دارد.}, keywords_fa = {قرآن ,معاد ,حس‌گرایی ,شهوت عملی ,شبهه علمی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4339}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_101.pdf} }