TY - JOUR ID - 5000361 TI - تحلیل ابعاد تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نامه 31 نهج البلاغه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - fafemeh marzeieh, hoddeini kashani AD - AU - nafisise, shaghafi AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 4 IS - 2 SP - EP - تربیت اجتماعی ,نامه 31 نهج البلاغه ,تربیت فرزند ,ابعاد تربیت ,DO - 10.22034/marifat.2024.5000361 AB - بنابر اهمیت تربیت در طول تاریخ، منابع اسلامی اعم از قرآن، روایات و آثار اندیشمندان مباحث گسترده‌ای را به این مهم اختصاص داده‌اند و در مباحث مربوط به تربیت اجتماعی توصیه‌های متعددی به مربیان داشته‌اند اما با توجه به اینکه اصطلاح تربیت اجتماعی قدمت چندانی ندارد در تراث مکتوب اسلامی، داده‌های موجود در این قالب بیان نشده‌اند، لذا در این نوشتار سعی شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در نامه ۳۱ نهج البلاغه که دیدگاه اسلام نسبت به تربیت اجتماعی را به بیان حضرت علی علیه السلام روایت می‌کند، ابعاد تربیت اجتماعی با روش توصیفی تحلیلی بیان گردد و به مستندات قرآنی آن اشاره شود. یافته ها بیانگر آن است که در نامه 31 نهج البلاغه، مسائل ناظر به تربیت اجتماعی کودک در سه ساحت مسئولیت اجتماعی، عدالت اجتماعی و احسان وسازندگی و تنظیم روابط و مقررات اجتماعی و سایر ساحتهای اجتماعی مانند ساحت سیاسی، اقتصادی، نظامی و مدیریتی تبیین شده است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/5000361 L1 - ER -