TY - JOUR ID - 5001027 TI - ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Zeinab Sadat, Amirahmadi AD - AU - Zahra, Jamebozorg AD - AU - Hasan, Maleki AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 34 IS - 3 SP - 73EP - 85طراحی آموزشی حکمی ,شایستگی‌های یادگیری ,هویت فرهنگی ,سبک زندگی دینی ,ارزش‌بخشي ,DO - 10.22034/marifat.2024.5001027 AB - هویت فرهنگی از مسائل مهم جامعۀ امروز ایران و به‌خصوص قشر جوان و نوجوان است. طبق اسناد بالادستی نظام آموزشی باید مبتنی‌بر آموزش سبک زندگی دینی از طریق تفکر و استدلال ‌باشد. طراحی آموزشی حکمی بر اساس فلسفه حکمت بنیان طراحی شده که یک مدل تفکر حکیمانه در کشف حقیقت و خیرخواهی برای هر مفهوم است و می‌کوشد شایستگی‌های یادگیری تعادل، شایستگی یادگیری تعامل برای روشنگری و شایستگی یادگیری تعالی برای الهام‌بخشی و ایجاد ارزش را در افراد تقویت کند. در این مسیر تأمل، هم‌افزایی و تعاون برای تبادل تجربیات، تقویت قدرت گفت و شنود برای روشنگری و در نهایت نگارش جسورانه و شفاف برای کسب عزت نفس تمرین می‌شود. این پژوهش به هدف انجام یک طراحی آموزشی بومی صورت گرفته و در پی پاسخ به این سؤال است که آیا طراحی آموزشی حکمی می‌تواند منجر به ارزش بخشی به مفهوم هویت فرهنگی دانش‌آموزان در بعد سبک زندگی دینی شود؟ نتایج پژوهش نشان داد که طراحی آموزشی حکمی بر ارزش‌بخشی به مفهوم هویت فرهنگی دانش‌آموزان در بعد سبک زندگی دینی تأثیر دارد و تحلیل نتایج حاصل از گویش و نگارش حکیمانه آنها، این تأثیر را به وضوح نشان داد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/5001027 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5001027-1757906179.pdf ER -