TY - JOUR ID - 563 TI - تنبیه و نقش آن در تربیت با نگرش اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Hosein, AD - مربی - علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 17 IS - 7 SP - EP - تربیت ,تنبیه ,تأدیب ,تخلّف ,تقویت ,DO - AB - ابزار تنبیه برای تغییر رفتارهای نامطلوبِ افراد، به ویژه کودکان در زمینه تربیت، پیش از همه به ذهن خطور می‏کند، در صورتی که عده زیادی از متخصصان تعلیم و تربیت به دلیل مضرّات زیاد تنبیه با این شیوه مخالفند؛ گرچه برخی مواقع به عنوان آخرین روش، آن را مجاز می‏شمارند. هدف از تنبیه کاهش رفتار است؛ بدین‏روی باید مشخص گردد در چه سطحی و چه شرایطی توسط چه کسانی در چه زمانی باید از آن استفاده کرد.      دیدگاه اسلامی درباره تنبیه این است که تحت شرایطی می‏توان برای تأدیب تنبیه را به کار برد. البته تنبیه صرفا بدنی نیست، بلکه اخطار، تذکر، هشدار، سرزنش و غیر آن را هم شامل می‏شود. در این مقاله، نقش تنبیه به عنوان یک شیوه تغییر رفتار با نگرش دینی بررسی شده است. تلاش بر این است که با مراجعه به منابع دینی و به شیوه اسنادی و توصیفی، جایگاه و نقش تنبیه در این منابع و آموزه‏های دینی روشن شود. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/563 L1 - ER -