TY - JOUR ID - 572 TI - مقایسه فضای تبلیغی تلویزیون و مسجد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Hasan, KHayeri AD - دانشیار - گروه جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 17 IS - 8 SP - 39EP - تبلیغ رسانه‏ای ,تبلیغ سنّتی ,مسجد ,هویت ,فضا ,دین‏مداری ,تکلیف‏مداری ,تسامح و تساهل ,عرف‏گرایی ,نسبی‏گرایی ,DO - AB - در این نوشتار با بهره‏گیری از چارچوب نظری «هویت، فضا»، فرایند تعامل ساحت‏های عقلانی و احساسی انسان در فضا و بازتولید آن، که حاکی از تبلور متفاوت ابعاد عقلانی و احساسی آدمی نسبت به گونه‏های متفاوت فضایی است، برخی از ابعاد دین‏داری در دو فضای «تقیّد به تماشای برنامه‏های مذهبی تلویزیون» و «تقیّد به رفتن به مسجد» با روش پیمایشی و فن پرسش‏نامه مورد بررسی قرار گرفته و تبیین گردیده که در شرایط تقیّد به مسجد زمینه مناسب‏تری برای تبلیغ دینی فراهم است؛ چراکه در فضای تماشای تلویزیون، ماهیت سرگرم‏کنندگی آن مجال کمتری برای تجلّی ابعاد دین‏مدارانه انسان فراهم می‏کند. هدف از این پژوهش این است که ظرفیت مکان‏ها و فضاهای سنّتی تبلیغ را با فضاهای مجازی نوین بررسی و میزان تأثیرگذاری، تفاوت و ظرفیت‏های هر یک را با هم مقایسه نماید. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/572 L1 - ER -