@article { author = {, Masuod}, title = {وضعیت حقوقی دولت صدمه‏ ندیده و مسئولیت بین‏ المللی}, journal = {معرفت 134، بهمن 1387}, volume = {17}, number = {11}, pages = {13-}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {وضعیت حقوقی دولت صدمه‏ ندیده و مسئولیت بین‏ المللی}, abstract_fa ={شناسایی دولتی که به دلیل نقض یک تعهد، خسارت دیده است، از جمله مباحثی است که در حقوق داخلی و حقوق بین‏المللی محل آرا و دیدگاه‏های گوناگون می‏باشد. نظریاتی همچون «تساوی شرایط»، «سبب نزدیک و بی‏واسطه»، «سبب اصلی و متعارف»، «رابطه عرفی در حقوق داخلی»، «دولت مستقیما صدمه‏دیده» و «دولت ثالث» در حقوق بین‏الملل، از جمله این آراست. با صدور رأی 2004 دیوان بین‏المللی دادگستری در خصوص احداث دیوار حائل در مناطق اشغالی فلسطین، تعریف جدیدی از «دولت ثالث» یا دولتی که مستقیما صدمه‏ندیده است، گشوده شد. این مقال با رویکرد نظری و تحلیلی، و با هدف بررسی آرای مراجع قضایی بین‏المللی، به تعریف دولت ثالث و رابطه آن با موضوع استناد به مسئولیت بین‏المللی دولت مرتکب می‏پردازد. پذیرش دو نوع رژیم مسئولیت بین‏المللی در خصوص نقض تعهدات بین‏المللی، از نتایج مهم این بحث می‏باشد.}, keywords_fa = {نقض تعهد ,دولت صدمه‏ دیده ,دولت ثالث ,آرای قضایی بین‏ المللی ,قواعد آمره ,مسئولیت بین‏ المللی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/613}, eprint = {} }