@article { author = {, Mohammad and , Hasanali}, title = {آسیب‏ شناسی نظام آموزشی با تأکید بر درماندگی آموخته‏ شده}, journal = {معرفت 135، اسفند 1387}, volume = {17}, number = {12}, pages = {83-}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آسیب‏ شناسی نظام آموزشی با تأکید بر درماندگی آموخته‏ شده}, abstract_fa ={یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر روند پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان، درماندگی آموخته‏شده است. با عنایت به اهمیت این مسئله، هدف اصلی این نوشتار، بررسی نقش این پدیده در انگیزش و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان می‏باشد. در این نوشته، محقق با بهره‏گیری از روش تحلیلی ـ استنباطی و با استفاده از منابع موجود، ضمن بررسی جایگاه انگیزش از دیدگاه مکاتب و نظریه‏های مختلف، در پی ارائه تبیین صحیح از انگیزش، درماندگی آموخته‏شده و ارتباط این دو با پیشرفت تحصیلی می‏باشد. از جمله یافته‏های این مقاله این است که هرچند انگیزش نقش محوری در یادگیری دانش‏آموز دارد، اما ممکن است عملکرد وی را تحت تأثیر قرار دهد و این امر معلول عواملی همچون بعد عاطفی مدرسه، معلمان، کلاس درس، روش‏ها و اهداف تدریس می‏باشد. به همین منظور راه‏کارهای مؤثری برای درمان معضل درماندگی دانش‏آموخته ارائه شده است.}, keywords_fa = {آموزش و پرورش ,درماندگی آموخته‏ شده ,انگیزش یادگیری ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/631}, eprint = {} }