TY - JOUR ID - 631 TI - آسیب‏ شناسی نظام آموزشی با تأکید بر درماندگی آموخته‏ شده JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad, AD - دانشجوی دکتری - علوم تربیتی - دانشگاه اصفهان AU - Hasanali, AD - دانشیار - دانشگاه اصفهان Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 17 IS - 12 SP - 83EP - آموزش و پرورش ,درماندگی آموخته‏ شده ,انگیزش یادگیری ,DO - AB - یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر روند پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان، درماندگی آموخته‏شده است. با عنایت به اهمیت این مسئله، هدف اصلی این نوشتار، بررسی نقش این پدیده در انگیزش و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان می‏باشد. در این نوشته، محقق با بهره‏گیری از روش تحلیلی ـ استنباطی و با استفاده از منابع موجود، ضمن بررسی جایگاه انگیزش از دیدگاه مکاتب و نظریه‏های مختلف، در پی ارائه تبیین صحیح از انگیزش، درماندگی آموخته‏شده و ارتباط این دو با پیشرفت تحصیلی می‏باشد. از جمله یافته‏های این مقاله این است که هرچند انگیزش نقش محوری در یادگیری دانش‏آموز دارد، اما ممکن است عملکرد وی را تحت تأثیر قرار دهد و این امر معلول عواملی همچون بعد عاطفی مدرسه، معلمان، کلاس درس، روش‏ها و اهداف تدریس می‏باشد. به همین منظور راه‏کارهای مؤثری برای درمان معضل درماندگی دانش‏آموخته ارائه شده است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/631 L1 - ER -