@article { author = {, Mohammad mahdi}, title = {فرهنگ در نظریه سازمان و مدیریت}, journal = {معرفت 137، اردیبهشت 1388}, volume = {18}, number = {2}, pages = {27-}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فرهنگ در نظریه سازمان و مدیریت}, abstract_fa ={امروزه یکی از مباحث مهم و اساسی در دانش مدیریت و سازمان، بحث «فرهنگ» است. آغاز توجه اساسی به بحث فرهنگ در سازمان و مدیریت به دهه 70 میلادی بازمی‏گردد. در اهمیت این بحث همین بس که برخی نظریه‏پردازان معتقدند اساسا سازمان چیزی جز فرهنگ نیست و برای شناخت یک سازمان، اساسی‏ترین کار این است که فرهنگ آن را شناسایی کنیم. بر همین اساس، یکی از مکاتب نوظهور در مباحث سازمان و مدیریت، مکتبی است که از آن با نام «فرهنگ سازمانی و مدیریت نمادین» یاد می‏شود. مفهوم‏سازی «فرهنگ سازمانی» از ابتدا تحت تأثیر دیدگاه «نمادین ـ تفسیری» بوده است. این مکتب بسیاری از مفروضات پیشین در مورد سازمان و مدیریت را نادرست دانسته و آنها را نمی‏پذیرد. فرهنگ سطوح گوناگونی دارد و هر سازمان، جنبه‏های متفاوتی از فرهنگ، همچون فرهنگ ملی، محلی، صنعتی، شغلی و تخصصی را به نمایش می‏گذارد. این مقاله تلاش دارد با کنکاش در مفهوم «فرهنگ» و «فرهنگ سازمانی» برخی دیدگاه‏ها و مسائل مهم در این زمینه را بررسی نماید.}, keywords_fa = {فرهنگ ,فرهنگ سازمانی ,نظریه فرهنگ سازمانی و مدیریت نمادین ,نظریه نمادین ـ تفسیری ,الگوی ادگار شاین از فرهنگ سازمانی ,خرده‏ فرهنگ‏های سازمانی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/652}, eprint = {} }