@article { author = {}, title = {سخن آغازین}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن آغازین}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2500}, eprint = {} } @article { author = {Mesbahe Yazdi, Mohammad Taqi}, title = {پیشگامان مسیر قرب الهى (2)*}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {5-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پیشگامان مسیر قرب الهى (2)*}, abstract_fa ={این مقاله شرحى است بر «مناجات‏المریدین» امام سجاد علیه‏السلام. ادعیه مأثور از حضرات معصومان علیهم‏السلام و نیز بیانات قرآنى، براى رعایت افق فهم مردم، از تمثیل، استعارات و زبان مردم بهره برده‏اند تا نعمت‏هاى دنیوى و اخروى را براى آنان ملموس و عینى جلوه نمایند. هرچند ما اطلاعى از ادعیه حضرات معصومان علیهم‏السلام در خلوت با خداى خود نداریم، اما ادعیه‏اى که از آنان نقل شده و جنبه تعلیمى براى ما دارند، رعایت افق فهم مردم به خوبى در آنها رعایت شده است. از این‏رو، نعمت‏هاى بهشتى به زبان عامیانه مردم به زیبایى هرچه تمام‏تر معرفى شده‏اند.}, keywords_fa = {مناجات ,قرب ,قرب الهى ,کمال انسانى ,نعمتهاى بهشتى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2501}, eprint = {} } @article { author = {Ashayeri monfared, Mohammad}, title = {معناشناسى مصدر مضاف و کاربرد آن در «تفسیر المیزان»}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {11-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معناشناسى مصدر مضاف و کاربرد آن در «تفسیر المیزان»}, abstract_fa ={مصدرى که به فاعلش اضافه شده باشد با گونه‏هاى دیگر مصدر، از نظر معناشناختى یکسان نیست. این نظریه را نخستین بار عبدالقاهر جرجانى (م 471ق) مطرح کرد؛ اما سکّاکى (م 626ق) ـ که در بخش سوم کتاب مفتاح‏العلوم ساختاربخشى به اندیشه‏هاى پراکنده عبدالقاهر جرجانى را بر عهده گرفته بود ـ از این نظریه او در مفتاح‏العلوم هیچ سخنى به میان نیاورد. شاید همین امر موجب شد متأخرّان نیز، که براى دست‏رسى به اندیشه‏هاى بلاغى پیشینیان به کتاب سکّاکى مراجعه مى‏کردند، با این نظریه آشنا نشوند. امّا علّامه طباطبائى با این نظریه عبدالقاهر جرجانى ناآشنا نبوده و در فهم آیات قرآن از آن بهره برده است. این مقاله ابتدا نظریه معنادارى گونه‏هاى کاربرد مصدر را ریشه‏یابى کرده، سپس با کاربردشناسى این نظریه در تفسیر المیزان تلاش کرده است تا کاربست آن را در این کتاب نقد و بررسى کند.}, keywords_fa = {تفسیر المیزان ,علّامه طباطبائى ,مصدر مضاف ,عبدالقاهر جرجانى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2502}, eprint = {} } @article { author = {, Rahim and Karimi, Mahmoud}, title = {تفسیر قصص قرآن در رویکرد علّامه طباطبائى}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {21-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تفسیر قصص قرآن در رویکرد علّامه طباطبائى}, abstract_fa ={خداوند متعال در قرآن کریم براى القاى پیام‏ها و مقاصد الهى، آیات خود را بر اساس روش‏ها و قالب‏هاى گوناگونى نازل کرده است. براى مثال، اخلاق انبیا را به عنوان الگویى براى مخاطبان، تبیین مى‏کند یا به اخبار و سرگذشت اقوام و ملل گذشته مى‏پردازد. همچنین برخى از محاورات انبیا با سلاطین و حاکمان ستمگر را بیان مى‏کند. یکى از قالب‏هایى که بدین منظور، مکرّر در قرآن به کار رفته، قالب «قصّه» است. بخش قابل‏توجهى از آیات قرآن را قصص قرآنى به خود اختصاص داده است. این مقاله با رویکرد تحلیلى به دنبال پاسخ سؤال اصلى مقاله است که تفسیر علّامه طباطبائى از قصص قرآن با سایر مفسّران چه تفاوت‏هایى دارد؟ موضوعاتى همچون بیان ولایت الهى، تأویل حوادث و وقایع، عبرت‏پذیرى، بیان سنّت‏هاى الهى، و تسلّى بخشیدن به پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و امت ایشان از مهم‏ترین اهداف قصّه‏هاى قرآنى در دیدگاه علّامه طباطبائى است. تأکید بر واقع‏نمایى قصص قرآن، تبیین زوایاى قصص، کشف ویژگى‏هاى شخصیتى قهرمانان قصص، مراجعه به سایر آیات و سوره‏ها در تفسیر قصص، ارائه تفسیر دقیق با استناد به ظاهر آیات، نقد توضیحات کتب مقدس از قصص قرآنى، و تبیین صحیح روش انبیا، از ویژگى‏هاى تفسیر المیزان در تفسیر قصص قرآن است.}, keywords_fa = {علّامه طباطبائى ,رویکرد قصص قرآنى ,اقوام پیامبران ,فعل انبیا ,قصص ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2503}, eprint = {} } @article { author = {Karimi, Mustafa}, title = {مبانى تفسیر موضوعى با تأکید بر «تفسیر المیزان»}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {41-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مبانى تفسیر موضوعى با تأکید بر «تفسیر المیزان»}, abstract_fa ={تفسیر موضوعى در پى کشف نظریه قرآن کریم درباره یک موضوع یا مسئله است. این روش تفسیرى در صورتى مى‏تواند به این مقصود برسد که بر مبانى صحیحى استوار باشد. مقصود از مبانى تفسیر موضوعى آن دسته از اصول هستى‏شناختى مطرح در باب قرآن است که در نحوه استخراج نظریه از آیات مؤثر مى‏باشد. این مقاله با رویکرد تحلیلى و نظرى و روش توصیفى و تحلیلى درصدد تبیین مبانى تفسیر موضوعى است. به جهت جایگاه بلند تفسیر المیزان میان تفاسیر و اهتمام آن به استخراج نظریه قرآن کریم، در این تبیین بر دیدگاه المیزان تأکید شده است. هدف مقاله نشان دادن ابتناى تفسیر موضوعى بر مبانى صحیح است تا زمینه تلاش هرچه بیشتر براى استخراج دیدگاه قرآن در مسائل مختلف فراهم شود. ادلّه و شواهد دلالت دارد که تفسیر موضوعى بر مبانى صحیحى استوار است. برخى از مبانى تفسیر امکان نظریه‏پردازى را و بعضى دیگر اعتبار، و پاره‏اى جواز شرعى آن را اثبات مى‏کند.}, keywords_fa = {}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2504}, eprint = {} } @article { author = {, Amanollah and , Sohrab}, title = {قاعده «سیاق» و نقش آن در روشهاى کشف معانى و مفاهیم قرآن در «تفسیر المیزان»}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {61-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {قاعده «سیاق» و نقش آن در روشهاى کشف معانى و مفاهیم قرآن در «تفسیر المیزان»}, abstract_fa ={علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان، توجه خاصى به قاعده «سیاق» براى کشف مراد خداوند متعال از الفاظ قرآن کریم نموده است. این پژوهش با روش توصیفى و تحلیلى به این سؤالات پاسخ داده است که توجه به سیاق، چه نقشى در تفسیر قرآن دارد. علّامه طباطبائى چگونه و با چه روش‏هایى از این قاعده در تفسیر قرآن بهره‏گیرى نموده است؟ با توجه به بررسى‏هاى صورت‏گرفته در تفسیر المیزان، مى‏توان گفت: علّامه در همه مراحل سیر تفسیرى خود، از این قاعده بهره‏گیرى کرده است؛ گاه معناى یک کلمه یا یک عبارت و یا مفهوم یک آیه را کشف و بیان نموده، گاه اجزاى یک آیه را از لحاظ ساختارى و معنایى تحلیل کرده است تا معناى حاصل از آن آیه را مطابق با سیاق آن بیان کند، گاهى نیز معنا و مفهوم کاملى از یک آیه را بدون توجه به آیات قبل و بعد آن، بلکه بر حسب سیاق درونى همان آیه به دست مى‏دهد و گاهى نیز معناى چندین آیه را با توجه به آیات قبل و بعد در یک کلام و با هم بیان مى‏کند؛ چراکه چند آیه در سیاق واحد بیان شده است.}, keywords_fa = {سیاق ,تفسیر المیزان ,روشهاى کشف و بیان ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2505}, eprint = {} } @article { author = {, Maryam Sadat}, title = {آیات و ارتباط آنها با یکدیگر از دیدگاه علّامه طباطبائى}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {77-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آیات و ارتباط آنها با یکدیگر از دیدگاه علّامه طباطبائى}, abstract_fa ={علّامه طباطبائى در طول تفسیر المیزان، به مسئله تناسب و پیوستگى معنایى بین آیات و نقش آن در تفسیر توجه ویژه‏اى مبذول داشته و در جاى جاى آن، به کشف و معرفى ارتباط و تناسب موجود بین آیات پرداخته است. این نوشتار به مطالعه و بررسى انواع ارتباطى که ایشان بیان کرده است، مى‏پردازد و در واقع، در پى یافتن این رابطه‏ها در تفسیر المیزان است، تا با استفاده از دستاوردهاى علمى علّامه طباطبائى، فهم و تفسیر بهتر آیات قرآن میسّر گردد. ایشان در این کتاب، دو نوع ارتباط بین آیات مطرح کرده است: 1. دسته‏بندى محتوایى که به شناسایى رابطه‏هایى پرداخته که از لحاظ مفهومى بین آیات برقرار است. 2. دسته‏بندى شکلى که ابتدا از لحاظ تعداد و شکل، آیات را جدا کرده (دسته‏هاى آیات، فرازهاى یک آیه و...) سپس ارتباطى مفهومى بین آنها بیان داشته است. روش تحقیق تحلیلى ـ توصیفى است.}, keywords_fa = {تفسیر المیزان ,علّامه طباطبائى ,ارتباط آیات ,نزول همزما ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2506}, eprint = {} } @article { author = {Abdolmohammadi Banchenari, Hosein}, title = {دین و نقش آن در پیشگیرى و رفع اختلافات اجتماعى از منظر قرآن}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {93-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دین و نقش آن در پیشگیرى و رفع اختلافات اجتماعى از منظر قرآن}, abstract_fa ={اختلاف و ستیز انسان‏ها با یکدیگر از یک‏سو، از آثار عالم طبیعت و تزاحمات مادى و زندگى اجتماعى انسان و از سوى دیگر، ناشى از زیاده‏خواهى و استخدام‏طلبى اوست. ادیان الهى و مکاتب بشرى براى پیش‏گیرى و رفع اختلافات، پیشنهاداتى ارائه کرده‏اند. اسلام نیز به عنوان کامل‏ترین دین الهى، برنامه‏هایى در این زمینه مطرح کرده است. این تحقیق با رویکرد تحلیلى، به بررسى مهم‏ترین دستورهاى اسلام در زمینه پیش‏گیرى از اختلافات و درگیرى‏ها و رفع چالش‏هاى اجتماعى از منظر قرآن کریم پرداخته است. در ابتدا به ده اصل دینى براى پیش‏گیرى از اختلافات و از بین بردن ریشه‏هاى آن، و سپس شش اصل مهم دینى براى رفع اختلافات بیان شده است.}, keywords_fa = {اسلام ,دین ,قرآن ,چالشها ,اختلافات ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2507}, eprint = {} } @article { author = {, Mohammad hosein}, title = {خلافت انسان در قرآن}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {107-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {خلافت انسان در قرآن}, abstract_fa ={قرآن کریم به روشنى بر خلافت انسان از سوى خداوند تأکید کرده است. در این‏باره سؤال‏هایى وجود دارد؛ مانند اینکه چرا خداوند براى خود جانشین انتخاب فرمود؟ دلیل انتخاب انسان به عنوان جانشین خدا چیست؟ گستره جانشینى انسان از خداوند تا کجاست؟ این مقاله به رویکرد تحلیلى و بررسى اسنادى به تبیین چیستى خلافت انسان در قرآن و بررسى ابعاد آن مى‏پردازد. بر این اساس، مهم‏ترین یافته‏هاى این تحقیق، راز برگزیده شدن انسان به عنوان خلیفه، توانایى او در پذیرش تکوینى و حضورى علم‏الاسماء بوده است. از این‏رو، خلیفه‏اللّه برترین انسان، داراى علم ویژه و برخوردار از ولایت تکوینى است.}, keywords_fa = {انسان ,خلافت ,خلیفه اللّه ,جانشینى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2508}, eprint = {} } @article { author = {, Ali}, title = {بداء یا محو و اثبات از منظر قرآن و حدیث}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {125-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بداء یا محو و اثبات از منظر قرآن و حدیث}, abstract_fa ={«بداء» به معناى مصطلح، از باورهاى شیعه است و در روایات جایگاه ویژه‏اى دارد. اما همواره جمعى از اهل‏سنت با غرض‏ورزى یا نادانسته این آموزه را بهانه، و شیعه را مورد هجوم قرار داده‏اند. البته معناى لغوى آن یعنى «ظهور و پیدایش رأى جدید» بر خداوند محال است؛ زیرا لازمه آن سبق جهل و حدوث علم بوده که هر دو بر خداوند محال است. در حالى که خداوند بر همه چیزها آگاه و هیچ چیز بر او پوشیده نیست. معناى مجازى و اصطلاحى «بداء»، یعنى تغییر مقدّرات از سوى خداوند بر اساس برخى حوادث و تحت شرایط و عوامل ویژه در قضاى مشروط الهى، امرى است ممکن که آیات و روایات زیادى بر آن دلالت دارد. این آموزه بر سه مؤلّفه «علم بى‏نهایت خداوند، استمرار مشیّت الهى بر جهان هستى و امکان تغییر سرنوشت انسان به سبب انجام کارهاى خوب یا بد» استوار است. در اسلام انسان مى‏تواند با کارهاى نیک خود، همچون صدقه، نیکى، دعا، استغفار، نیک‏بختى، آسایش، عمر دراز و در مقابل، با ظلم، قطع رحم، بریدن از خدا و سایر کارهاى بد، نگون‏بختى و کوتاهى عمر را براى خود رقم بزند. این مقاله با رویکرد قرآنى و روایى با استناد به منابع فریقین، درصدد اثبات این حقیقت است که «بداء» به معنایى که شیعه امامیه بدان معتقد است، در واقع، همان تغییر در لوح محو و اثبات است که اهل‏سنّت به آن باور دارند و نزاع شیعه و سنى در این موضوع لفظى است.}, keywords_fa = {بداء ,محو و اثبات ,لوح محفوظ ,قضاى محتوم ,قضاى مشروط ,نسخ ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2509}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {المحتویات}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {المحتویات}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2510}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {Abstracts}, journal = {معرفت 173، اردیبهشت 1391}, volume = {21}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {Abstracts}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2511}, eprint = {} }