كاركرد خانواده از ديدگاه روانشناسى
با نگرش به منابع اسلامى
داود حسينى1
چكيده
امروزه به تبع تغيير و تحولات گسترده در عرصههاى اجتماعى و تأثيرپذيرى جوامع از فرهنگهاى بيگانه و نيز هجمه گسترده برخى فرهنگها به ارزشها و هنجارهاى ملى و سنتى، كاركرد خانواده دچار تغييرات بسيارى شده است. اما به رغم اين تحولات، خانواده توانسته است نقش خود را در تعليم و تربيت، انتقال افكار و ارزشها، تأمين نيازهاى مادى و معنوى و انتقال مفاهيم عميق اخلاقى و اجتماعى ايفا نمايد.
بررسى كاركردهاى خانواده از موضوعاتى است كه مورد توجه صاحبنظران رشتههاى مختلف مانند روانشناسى، جامعهشناسى و رواندرمانگرى قرار گرفته، به گونهاى كه برخى كاركردهاى خانواده را مىتوان از مباحث بينرشتهاى برشمرد.
اگر خانواده به دلايلى همچون فقر، بىسوادى، ناآگاهى اجتماعى و اقتصادى، و نداشتن تكيهگاه براى تأمين نيازهاى مادى و معنوى، قادر به انجام كاركردهاى خود نباشد، بهناچار اعضاى آن براى تأمين نيازهاى خود به خارج خانواده روى مىآورند و در نتيجه، دچار مشكلات رفتارى، ارزشى، اخلاقى و هنجارى مىشوند. اين مقاله با بهرهگيرى از روش توصيفى ـ تحليلى و جمعآورى اطلاعات به روش كتابخانهاى، به بررسى اين موضوع پرداخته است.
كليدواژهها: خانواده، كاركرد، ايفاى نقش، ارتباط، كنترل، دخالت عاطفى.