سال بيست و سوم ـ شماره 198 (ويژه جامعه شناسى)
ميثم فرخى : دانشجوى دكترى فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليهالسلام. farokhi@isu.ac.ir
دريافت: 30/2/92 پذيرش: 18/8/92
چكيده
در اين پژوهش نويسنده به دنبال بررسى نسبت دين و رسانه مبتنى بر دو مفهوم و اصطلاح «دين رسانهاى» يا «رسانه دينى» است. در همين زمينه، با تأملى نظرى مىتوان با نگاه تعاملگرايانه، دين را بهمثابه يك نظام متكامل براى زندگى انسان در نظر گرفت كه هدف و غايت آن تأمين سعادت اخروى و سامانبخشى به سلامت معنوى و مادى بشر است و نيز با تمايز بين سطوح روش، محتوا و هدف براى حوزه مذكور، ميان رسانه دينى و دين رسانهاى تمايز قايل شد. نتايج پژوهش حاكى از اين است كه دين رسانهاى نمايش مناسك و آيينهاى دينى مرتبط با مجراهاى ارتباطات سنتى در رسانه هاى مدرن مىباشد، اما رسانه دينى سه سطح موردنظر در حوزه دين بهويژه حيطه اهداف و غايات را مدنظر قرار مىدهد. توجه به اهداف و غايات دين نهتنها در فرايند توليد پيام و محتواى رسانه مهم تلقى مىشود، بلكه بايد در تمام سازوكارهاى حاكم بر رسانه جارى باشد.
كليدواژه ها: دين، رسانه، ديدگاه ابزارگرايانه، ذاتگرايانه، تعاملگرايانه، دين رسانهاى، رسانه دينى.