جنگ نرم

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

بازى‏ هاى رايانه‏اى؛ رسانه‏اى خاموش در جنگ نرم مصاديق، راه‏كارها

سال بيست و سوم ـ شماره 198 (ويژه جامعه‏ شناسى)

محمدرضا انوارى :   كارشناس ارشد تبليغ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم عليه‏السلام. m_reza.anvari1358@yahoo.com
چكيده
امروزه بازى‏هاى رايانه‏اى تنها يك سرگرمى نيست. تأثيرات اين رسانه نوين در ابعاد فرهنگى و سياسى حايز اهميت است. با استفاده از نظريه توليد فراواقعيت بودريار در خصوص تصويرسازى رسانه‏ ها از عالم واقع، مى ‏توان كاركرد بازى‏ هاى رايانه‏اى را در شكل‏دهى به اذهان مردم بخصوص نوجوانان و جوانان به ‏عنوان مخاطبان اصلى بازى ‏هاى رايانه‏اى تبيين كرد. اين مقاله با روش اسنادى، با بيان چند مصداق، پيام‏هاى القايى اين بازى‏ها در جنگ نرم دشمن را بررسى مى ‏كند و راه‏كارهايى براى استفاده بهتر از اين رسانه نوين ارائه مى ‏دهد. بازى‏ هاى رايانه‏اى در بعد سياسى به ابزارى براى سلطه استعمارگران تبديل شده است. معرفى كردن مسلمانان به‏ عنوان تروريست و استفاده از نمادهاى مذهبى به‏عنوان نمادهاى تروريست‏ها، بخشى از محتواى اين نوع بازى‏هاست. بايد هم به صورت ايجابى و هم به صورت سلبى با اين مسئله روبه ‏رو شد. هم دولت بايد بستر لازم را براى توليد بازى ‏هاى دينى فراهم كند و هم حوزه بايد به‏ عنوان بازوى فكرى از ظرفيت‏هاى اين رسانه نوين استفاده نمايد.

كليدواژه ‏ها: بازى‏ هاى رايانه‏ اى، رسانه، اسلام، جنگ نرم، آمريكا.
 

سال انتشار: 
23
شماره مجله: 
198
شماره صفحه: 
111
محتوای تغذیه