Marifat, Volume 32, Issue 4, No 307, Year 2025 , Pages 9-22

    The Encounter of the Iranian Seminary with Western Philosophy

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Fanaei ashkevari / استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / fanaei.ir@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract One of the fundamental drivers of intellectual flourishing within any philosophical tradition lies in its engagement and interaction with other philosophical systems, resulting in mutual influence and impact. This dynamic collision of ideas not only contributes to the maturation of philosophical thought but also gives rise to novel perspectives and insights. Conversely, a philosophical tradition that remains isolated from other intellectual currents tends to stagnate and lose its momentum. Even when transformations do occur within such an insulated tradition, they tend to be gradual and of limited scope. This is a profound lesson that can be derived from the study of the history of philosophy. Through such a lens, this article aims to investigate and analyze the intricate relationship between Islamic philosophy and Western philosophy. Islamic philosophy, in its formative stages, drew heavily upon the philosophical heritage of ancient Greece. Subsequently, as Islamic philosophy underwent transformative developments, its texts were translated into Latin, becoming a catalyst for fundamental shifts within Western philosophy during the medieval period. With the advent of Western philosophy in Iran during the modern era and the subsequent assimilation of Western ideas by Iranian thinkers, the contours and foundations of Islamic philosophy underwent significant changes. This article critically examines these transformative processes and endeavors to delineate a prospective trajectory for the future interplay between Islamic philosophy and Western philosophy.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مواجهۀ حوزۀ علمیه ایران با فلسفۀ غرب
    Abstract: 
    یکی از راه های رشد هر فلسفه ای مواجهۀ آن با فلسفه های دیگر و تأثیر و تأثرهایی است که در این حوزه رخ می دهد. برخورد اندیشه ها منتهی به پخته تر شدن آنها و ظهور اندیشه های نو می شود. سنت فلسفی ای که با سنت های دیگر در دادوستد نباشد دچار رکود و توقف می شود و اگر هم تحولی در آن رخ دهد، بسیار کند و کم دامنه خواهد بود؛ این درسی است که از مطالعه تاریخ فلسفه می توان آموخت. از این نگاه می توان مناسبات فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب را مطالعه و بررسی کرد. فلسفۀ اسلامی در شکل گیری آغازین خود از فلسفۀ یونان بهره برد. پس از تکون و رشد فلسفۀ اسلامی، متون این فلسفه به لاتین ترجمه شد و منشأ تحولاتی اساسی در فلسفۀ غرب در دوره قرون وسطا گردید. با ورود فلسفۀ غرب به ایران در عصر جدید و آشنایی ایرانیان با آن، تحولاتی در رویکرد و ساختار فلسفۀ اسلامی رخ داد. بررسی این تحولات و ترسیم دورنمایی از آینده ارتباط میان فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب موضوع نوشته حاضر است.
    References: 
    • احمدي، احمد، 1388، بن‌لايه‌هاي شناخت، تهران، سمت.
    • اسدآبادي، سيدجمال‌الدين، 1327، نيچريه يا ناتوراليسم، تبريز، بنگاه مطبوعاتي دين و دانش.
    • اقبال لاهوري، محمد، 1390، کليات اشعار فارسي اقبال لاهوري، به کوشش احمد سروش، تهران، سنايي.
    • ـــــ ، بي‌تا، احياي فکر ديني در اسلام، ترجمة احمد آرام، تهران، کانون نشر پژوهش‌هاي اسلامي.
    • امين، احمد، 1368ق، زعماء الاصلاح في العصر الحديث، قاهره، مکتبة النهضة المصريه.
    • برهيه، اميل، 1377، تاريخ فلسفۀ قرون وسطى و دوره تجدد، ترجمه و تلخيص يحيى مهدوى، تهران، خوارزمى.
    • حائري يزدي، مهدي، 1384، جُستارهاي فلسفي (مجموعه مقالات)، به اهتمام عبدالله نصري، تهران، مؤسسة پژوهشي حکمت و فلسفۀ ايران.
    • حکمت، نصر‌الله، 1399، درآمدي به تاريخ فلسفۀ اسلامي، تهران، الهام.
    • راسل، برتراند، 1373، تاريخ فلسفۀ غرب، ترجمه نجف دريابندرى، تهران، كتاب پرواز.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1350، اصول فلسفۀ و روش رئاليسم، قم، دارالعلم.
    • فروغي، محمدعلي، 1344، سير حکمت در اروپا، تهران، زوار.
    • فنائي اشکوري، محمد، 1387، «پيشگامان حوزه علميه شيعه در مواجهه با فلسفۀ غرب»، علوم سياسي، ش 44، ص 155ـ182.
    • ـــــ ، 1388، «نگاهي گذرا به نقش اسلام در تمدن غربي»، معرفت، ش 140، ص 13ـ34.
    • ـــــ ، 1389، مقدمه‌اي بر فلسفۀ اسلامي معاصر، قم، مؤسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390، «علامه شعراني پيشگام در مواجهه با فلسفۀ غرب»، در: انديشه نامه علامه شعراني، به کوشش عبدالحسين خسروپناه، تهران، پژوهشگاه ‌انديشه و فرهنگ اسلامي.
    • كاپلستون، فردريك، 1387، تاريخ فلسفه، ترجمه ابراهيم دادجو، تهران، علمى و فرهنگى.
    • کنی، آنتونی، 1399، تاریخ فلسفه غرب، ترجمة رضا یعقوبی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
    • مجتهدي، کريم، 1379، آشنايي ايرانيان با فلسفه‌هاي جديد غرب، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشۀ اسلامي.
    • وات، مونتگمرى، 1378، تأثير اسلام بر اروپاى قرون وسطى، ترجمة حسين عبدالمحمدى، قم، مؤسسة آموزشى و پژوهشى امام خميني.
    • وايتهد، آلفرد نورث، 1390، سرگذشت انديشه‌ها، شرح محمدتقي جعفري تبريزي، ترجمة عبدالرحيم گواهي، چ چهارم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • Haeri Yazdi, Mehdi, 1992, The Principles of Epistemology in Islamic Philosophy: Knowledge by Presence, NewYork, SUNY Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fanaei ashkevari, Mohammad.(2025) The Encounter of the Iranian Seminary with Western Philosophy. Marifat, 32(4), 9-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Fanaei ashkevari."The Encounter of the Iranian Seminary with Western Philosophy". Marifat, 32, 4, 2025, 9-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fanaei ashkevari, M.(2025) 'The Encounter of the Iranian Seminary with Western Philosophy', Marifat, 32(4), pp. 9-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fanaei ashkevari, M. The Encounter of the Iranian Seminary with Western Philosophy. Marifat, 2025; 32(4): 9-22