Marifat, Volume 31, Issue 6, No 297, Year 2025 , Pages 47-56

    Considerations in the Philosophical Foundations of John Hick's Religious Pluralism

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Ali / Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Tehran (Farabi College) / ali.fathi@ut.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract Religious pluralism is a theory proposed by John Hick, a famous contemporary English philosopher of religion. According to his view, truth and salvation are not specific to a particular religion or school, and following any religion will ultimately lead to the prosperity and welfare of humans. By studying and investigating religious people in different religions, he talks about the necessity of accepting pluralism and believes that different religions are related to the supreme truth from different perspectives and, therefore, all religions are equally valid. Using the descriptive-analytical method, this article briefly studies this approach to religion and its philosophical foundations and requirements. Through criticizing these foundations, it shows that religious pluralism raises serious questions about our understanding of the truth, our perception of the religious worldview and the nature of religious commitment. By accepting the pluralistic approach to religion, the conflicting claims that exist in religions and also acknowledging their simultaneous correctness cannot be justified. How can different religious traditions remain faithful to the epistemological and ontological obligations arising from their religion? In addition, the relativistic perception of truth or non-cognitive analysis of religious propositions and beliefs are in conflict with religious texts and religious claims, and in a word, with the identity of all religions.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ملاحظاتی در مبانی فلسفی کثرت‌گرایی دینی جان‌هیک
    Abstract: 
    نظریه‌ی کثرت گرایی دینی با جان هیک، فیسلوف دین مشهور انگلیسی معاصر شناخته می شود، بنا بر دیدگاه او حقیقت، نجات و رستگاری اختصاص به دین و مکتب خاصی ندارد و پیروی از هر دینی در نهایت، منجر به فوز و فلاح انسان ها خواهد شد. او با مطالعه و بررسی اوضاع متدینین در ادیان گوناگون، از ضرورت پذیرش کثرت گرایی سخن می گوید و معتقد است ادیان گوناگون از مناظر متفاوتی با حقیقت متعالی نسبت یافته اند، به همین جهت همه‌ی ادیان به یک اندازه معتبر هستند. در این مجالِ مختصر این سنخ از رهیافت به دین و مبانی و لوازم فلسفی آن، به روش توصیفی ـ تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته و از طریق نقد این مبانی نشان داده شده است که کثرت گرایی دینی پرسش های جدی در مورد درک ما از حقیقت، تلقی ما از جهان بینی دینی و ماهیت تعهد و التزام مؤمنانه ایجاد می کند. ازجمله اینکه با پذیرش رهیافت کثرت گرایانه به دین، دعاوی متضادی که در ادیان وجود دارد و نیز اذعان به درستی همزمان آنها قابل توجیه نخواهد بود؛ اینکه چگونه سنت های مختلف دینی با پذیرش کثرت گرایی به تعهدات معرفت شناختی و هستی شناختی برخاسته از دینِ خود می توانند همچنان وفادار بمانند؛ افزون بر اینکه تلقی نسبی انگارانه از حقیقت یا تحلیل غیرشناختی از گزاره های دینی و اعتقادی با نصوص دینی و دعاوی دین و در یک کلام با هویت هر دینی در تعارض قرار می گیرد.
    References: 
    • اصلان، عدنان، 1375، پلوراليسم ديني، ترجمة انشالله رحمتي، تهران، نقش جهان.
    • اكبري، رضا، 1383، «مباني معرفت‌شناختي نظرية کثرت‌گروي جان‌ هيک»، پژوهش‌نامة فلسفة دين، دورة دوم، ش 4، ص 35ـ54.
    • برقعي، زهره، 1397، «بررسي و نقد کثرت‌گرايي ديني...»، الهيات تطبيقي، سال نهم، ش 19، ص 23ـ34.
    • پترسون، مايکل و ديگران، 1387، عقل و اعتقاد ديني، ترجمة احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
    • تاليا فرو، چارلز، 1382، فلسفة دين در قرن بيستم، ترجمة انشالله رحمتي، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
    • رضازاده جودي، محمدكاظم، 1388، «بررسي و نقد مباني فلسفي کثرت‌گرايي جان‌ هيک»، هستي و شناخت، ش 17، ص 17ـ34.
    • زنديه، عطيه، 1386، دين و باور ديني، تهران، نگاه معاصر.
    • صادقي تهراني، محمد، 1385، نقدي بر دين پژوهي فسلفه معاصر، تهران، اميد فردا.
    • کويين، فليپ، 1379، «کثرت‌گرايي ديني»، ترجمة مريم لاريجاني، پژوهش‌هاي فسلفي کلامي، ش 5و6، ص 145ـ155.
    • گلين، ريچاردز، 1384، رويکردهاي مختلف به پلوراليزم ديني، ترجمة رضا گندمي نصرآبادي و احمدرضا مفتاح، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • لگنهاوزن، محمد، 1384، اسلام و کثرت‌گرايي ديني، ترجمة نرجس جواندل، قم، طه.
    • نبويان، سيدمحمود، 1381، پلوراليزم ديني، تهران، کانون انديشه جوان.
    • نصر، سيدحسين، 1379، نياز به علم مقدس، ترجمة حسن ميناوندي، قم، طه.
    • هيك، جان، 1379، «عيسي و اديان جهاني»، ترجمة عبدالرحيم سليماني اردستاني، هفت آسمان، ش 6، ص 183ـ205.
    • ـــــ ، 1381، فلسفه دين، ترجمة بهزاد سالکي، تهران، الهدي.
    • ـــــ ، 1386، مباحث پلوراليسم ديني، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، تبيان.
    • ـــــ ، 1393، فلسفه دين، ترجمة علي ميرعمادي، نسخه الکترونيکي.
    • Hick, John, 1989, An Interpretation of Religion, New Haven, Yale University Press.
    • _____ , 1995, The Rainbow of Faiths, London, SCM Press.
    • Kant, Immanuel ,1998, Critique of Pure Reason, by Paul Guyer and Allen W Wood, Cambridge University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali.(2025) Considerations in the Philosophical Foundations of John Hick's Religious Pluralism. Marifat, 31(6), 47-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ."Considerations in the Philosophical Foundations of John Hick's Religious Pluralism". Marifat, 31, 6, 2025, 47-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2025) 'Considerations in the Philosophical Foundations of John Hick's Religious Pluralism', Marifat, 31(6), pp. 47-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. Considerations in the Philosophical Foundations of John Hick's Religious Pluralism. Marifat, 2025; 31(6): 47-56