Pages:
21-32
Receive Date: 2025/02/13
Accept Date: 2025/02/13
Abstract:
Abstract
Today, the relationship between religious experience and the activity of parts of the brain is investigated in a field of knowledge called neurotheology. According to some supporters of religious experience, the goal of neurotheology is to gain a better understanding of religion, religiosity and the interaction between science and religion. However, the philosophical and methodical foundations governing neuroscience have to some extent pushed the results of neuroscience research about religious experience towards reductionism. By creating challenges for religion and the validity of religious beliefs, they have distanced neurotheology from its goal. Moreover, some atheists have used these scientific findings against the validity of religions and the religious experiences of the prophets. Their studies have had consequences for religious beliefs and religiosity, and in some cases, have led to materialistic conclusions about religious experience and denial of the validity of religion. Therefore, in this research, we firstly explain this approach, and then we examine its fundamental and methodical problems. Among the most important problems of neuroscience research is ignoring the reality beyond the brain and establishing an implicative relationship between methodological and ontological reductionism.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تجربهی دینی از منظر الهیات اعصاب؛ پیامدها و نقدها
Abstract:
امروزه همبستگی تجربهی دینی با فعالیت بخش هایی از مغز در حوزه ای از دانش با عنوان الهیات اعصاب بررسی می شود. به باور برخی از طرفداران تجربۀ دینی هدف الهیات اعصاب، فهم بهتر دین، دین داری بهتر و برقراری تعامل بین علم و دین است. اما مبانی فلسفی و روشی حاکم بر عصب شناسی تا حدودی نتایج تحقیقات عصب شناختی پیرامون تجربۀ دینی را به سمت تحویل گرایی سوق داده و با ایجاد چالش هایی برای دین و اعتبار باورهای دینی، الهیات عصب را از هدف خود دور ساخته است. همچنین برخی ملحدان از این یافته های علمی علیه اعتبار ادیان و تجارب دینی انبیاء استفاده کرده اند ازاین رو، این تحقیقات پیامدهایی را برای باورهای دینی و دین داری ایجاد کرده است و در برخی موارد نتیجه گیری های مادی انگارانه درباره تجربۀ دینی و انکار حقانیت دین را به دنبال داشته است. بنابراین نخست در این پژوهش این رویکرد را تبیین کرده، و در ادامه اشکالات مبنایی و روشی ای را بررسی می کنیم. ازجمله مهم ترین اشکالات تحقیقات عصب شناسی بی توجهی به واقعیت ورای مغز و برقراری رابطه استلزامی بین تحویل گرایی روش شناختی و تحویل گرایی هستی شناختی است.
References:
- اسپيلکا، برنارد، و ديگران، 1390، روانشانسي دين براساس رويکرد تجربي، ترجمة محمد دهقاني، تهران، رشد.
- اصغري، محمدجواد، 1393، برهان تجربۀ دینی از ديدگاه ريچارد سوئين برن، قم، اديان و مذاهب.
- آذربايجاني، مسعود و ديگران، 1395، تجربۀ دینی در فرهنگ اسلامي، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- پترسون، مايکل و ديگران، 1393، عقل و اعتقاد ديني: درآمدي بر فلسفه دين، ترجمة احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
- جيمز، ويليام، 1393، تنوع تجربۀ دینی، ترجمۀ حسين کياني، تهران، حکمت.
- حاتمي، جواد و ديگران، 1384، «بررسي تغييرات جريان خون ناحيهاي مغز، هنگام دستيابي به تجربه مذهبي با استفاده از روش مقطع نگاري با فوتون گاما(SPECT)»، روانشناسي، سال نهم، ش 3، ص 279ـ291.
- درویشوند، سمیه، 1395، ناکارآمدي ديدگاه عصبشناختي در باب تجربۀ دینی از نظر جان هيک، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا.
- ديويس، سي. اف، 1391، ارزش معرفتشناختي تجربۀ دینی، ترجمة علي شيرواني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- غياثوند، مهدي، 1395، تحويلگرايي و فيزيکاليسم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
- کرمي، کريم، 1392، معرفي و تحليل انتقادي آراي جان هيک در باب چالشهاي علم و دين؛ براساس کتاب مرز نوين علم و دين، تجربۀ دینی، علم عصبشناسي و امر متعالي، پاياننامه كارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
- محمودی هاشمی، سیدنوید، 1396، تجربة ديني از منظر نوروساينس؛ بررسي نظريات هيک دربارة تجربة ديني و نوروساينس، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه صنعتی شریف.
- مورفي، نانسي، 1391، چيستي سرشت انسان، ترجمة علي شهبازي و سيدمحسن اسلامي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- نصيري، منصور، 1389، روششناسي علم و الهيات: بررسي و نقد ديدگاه ننسي مورفي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- نيوبرگ، اندرو، 1399، اصول الهيات اعصاب، ترجمة علي سنائي، سمنان، دانشگاه سمنان.
- نيوبرگ، اندرو، بيتا، چگونه خدا مغز شما را تغيير ميدهد؟، ترجمة شهناز رفيعي، تهران، بخشايش.
- يوسفيان، حسن، 1390، کلام جديد، تهران، سمت.
- Azari, N. P., Nickel, J. P., Wunderlich, G., Niedeggen, M., Hefter, H., Tellmann, L. 2001, "Neural correlates of religious experience", European Journal of Neuroscience, N. 13, p. 1649–1652.
- Beauregard, M., & Paquette, V. 2006, "Neural correlates of a mystical experience in Carmelite nuns", Neuroscience Letters, N. 405, p. 186–190.
- Jones, Lindsay, 2005, Encyclopedia of Religion, 2nd ed, USA, Macmillan Reference USA.
- McNamara, Patrick, 2006, Where God and Science Meet: The neurology of religious experience, Greenwood Publishing Group.
- McNamara, Patrick, 2009, The Neuroscience of Religious Experience, Cambridge University Press.
- Newberg, A. B., Wintering, N. A., Morgan, D., & Waldman, M. R. 2006, "The measurement of regional cerebral blood flow during glossolalia: A preliminary SPECT study", Psychiatry Research: Neuroimaging, N. 148, p. 67–71.
- Newberg, A., Alavi, A., Baime, M., Pourdehnad, M., Santanna, J., & d’Aquili, E. 2001, "The measurement of regional cerebral blood flow during the complex cognitive task of meditation: A preliminary SPECT study", Psychiatry Research, N. 106, p. 113–122.
- Newberg, A., Pourdehnad, M., Alavi, A., & d’Aquili, E. G. 2003, "Cerebral blood flow during meditative prayer: Preliminary findings and methodological issues", Perceptual Motor Skills, N. 97, p. 625–630.
- Newberg, Andrew B, 2010, Principles of Neurotheology, USA, Ashgate.
- Wildman, J. Wesley, and Patrick McNamara, 2008, "Challenges Facing the Neurological Study of Religious Behavior, Belief, and Experience", Method and Theory in the Study of Religion, N. 20, p. 212-242.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Amir, Sajedi, Abolfazl.(2025) Religious Experience from the Perspective of Neurotheology; Consequences and Reviews. Marifat, 31(8), 21-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amir ; Abolfazl Sajedi."Religious Experience from the Perspective of Neurotheology; Consequences and Reviews". Marifat, 31, 8, 2025, 21-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, Sajedi, A.(2025) 'Religious Experience from the Perspective of Neurotheology; Consequences and Reviews', Marifat, 31(8), pp. 21-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, Sajedi, A. Religious Experience from the Perspective of Neurotheology; Consequences and Reviews. Marifat, 2025; 31(8): 21-32