Marifat, Volume 31, Issue 9, No 300, Year 2025 , Pages 85-95

    A Review of the Position of Intellect in the Natural Theology of Jonathan Edwards

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Saham / Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Islamic Azad University, Ahvaz Branch / s.asadinia.2013@gmail.com
    Ghorban Elmi / Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Tehran University / gelmi@ut.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract Using analytical-critical method, this article examines the position of intellect in the natural theology of Jonathan Edwards, a Christian theologian. The study of his works shows that he was well aware of the gaps in the natural theology of his time and was looking for a solution to maintain man’s faith and natural intellect at the same time. In this regard, he argues that in entering into theological issues, natural reason faces some challenges because of man's inherent sin and also because natural reason is abstract, conceptual and far from the practical life of believers. From his point of view, the only way for man to return to his original nature is the reliance of his deficient natural intellect on revelation. This way, the education of the intellect through revelation leads to the clarification of theological proofs through the common grace of God and awareness of theological truths through the special grace of God. Of course, in his interpretation of these theological awareness, Jonathan Edwards states that this requires the accompanying of the heart with the educated intellect in religious contexts. However, his view has faced some challenges.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جایگاه عقل در الهیات طبیعی جاناتان ادواردز: نقد و بررسی
    Abstract: 
    این مقاله با بهره گیری از روش تحلیلی ـ انتقادی، به بررسی جایگاه عقل در الهیات طبیعی جاناتان ادواردز، الهی دان و متکلم مسیحی پرداخته است. مطالعۀ آثار او نشان می دهد که وی به خوبی متوجه وجود خلأهای الهیات طبیعی زمان خویش گشته و در پی راهکاری در جهت حفظ هم زمان ایمان و عقل طبیعی بشر است. وی در این راستا عقل طبیعی را در ورود به مسائل الهیاتی دارای چالش هایی چون انتزاعی و مفهومی و به دور بودن از زندگی عملی مؤمنان، به جهت گناه ذاتی انسان تفسیر می کند. از نظر وی، تنها راه بازگشت انسان به طبیعت و ذات اولیه، استمداد عقل طبیعی دچار نقصان گشته انسان از وحی است. الهیاتی به واسطۀ لطف خاص پروردگار می گردد. البته جاناتان ادواردز در تفسیر این اشراف الهیاتی بیان می دارد که این امر نیازمند همراهی قلب با عقل تعلیم یافته و شرکت در بستر مؤمنانه است، هرچند دیدگاه وی با چالش هایی مواجه می باشد.
    References: 
    • اسدي‌نيا، سهام و قربان علمي، 1395، «ديدگاه جاناتان ادواردز و فيض کاشاني درباب رابطه عقل و ايمان»، پژوهش‌هاي فلسفي ـ كلامي، دوره هجدهم، ش 2 (70)، ص 77ـ96.
    • اسدي‌نيا، سهام، 1394، «معناي خاص عقل در الهيات ابن‌سينا و ادواردز و رابطه آن با ايمان»، اسفار، ش 2 (19)، ص 62ـ80.
    • ـــــ ، 1396، «بررسي پيامدهاي هبوط در الاهيات عقلاني جاناتان ادواردز»، اسفار، سال سوم، ش 5، ص 43ـ60.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1386، منزلت عقل در هندسه معرفت ديني، تنظيم و تحقيق احمد واعظي، قم، اسراء.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1397ق، شيعه، قم، هجرت.
    • ـــــ ، 1428ق، الانسان فی الدنیا در «الانسان و العقیده»، قم، باقيات.
    • وین رایت، ویلیام، 1385، عقل و دل، ترجمة محمدهادی شهاب، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    • Calvin, john, 1960, Institutes of the Christian Religion, The Library of Christian Classics, Edited by john T. McNeill. Translated by ford Lewis Battles. Philadelphia, Westminster Press.
    • Champion, Justin, 2003, Republican Learning, John Toland and the crisis of Christian culture,1696-1722, Manchester:Manchester University Press.
    • Cragg, R, 1990, The church and the Age of Reason, London, Penguin.
    • Edwards jonathan, 1698, "Miscellaneous observations", in The work of president Edwards, New York, p. Franklin.
    • ----- , 1955, The philosophy of Jonathan Edwards from His private Note books, ed. Harvey G. Townsend Eugene, ore, University of Oregon Monograrhs.
    • ----- , 1957, The Works of Jonathan Edwards, New Haven, Yale University Press.
    • ----- , 1959, Vol.2: Religious Affections, ed. John E. Smith, Yale University Press.
    • ----- , 1970, Vol3: Original sin, ed. Clyde A. Holbrook, Yale University Press.
    • ----- , 1974, The Works of Jonathan Edwards, Edinburgh, Banner of Truth Trust.
    • ----- , 1980, Vol.6: Scientific and philosophical writings, ed, Wallace e, Anderson, Yale University Press.
    • ----- , 1989, A History of the work of Redemption, ed. John F. Wilson, Yale University Press.
    • ----- , 1995, Beauty of the world in A Jonathan Edwards Reader,ed. John smith, Harrys. Stout, and Knneth P. Minkema, New Haven, Yale University Press.
    • Mitchell, Basil, 1973, The Justi Fication of Religious Belief, London, Macmillan.
    • Schmidt, james.ed., 1996, what Is Enlightenment ? Eighteenthcentury answers and Twentieth Century Questions, Berkeley, University of California Press.
    • Wainwright, William J., 1995, Reason and the heart: a prolegomenon to a critique of passional reason, Cornell University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Saham, Elmi , Ghorban.(2025) A Review of the Position of Intellect in the Natural Theology of Jonathan Edwards. Marifat, 31(9), 85-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Saham ; Ghorban Elmi ."A Review of the Position of Intellect in the Natural Theology of Jonathan Edwards". Marifat, 31, 9, 2025, 85-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Elmi , G.(2025) 'A Review of the Position of Intellect in the Natural Theology of Jonathan Edwards', Marifat, 31(9), pp. 85-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Elmi , G. A Review of the Position of Intellect in the Natural Theology of Jonathan Edwards. Marifat, 2025; 31(9): 85-95