Writers:
Zohreh sadat Ranjbar![](/files/orcid.png)
/ Senior Expert of Islamic Knowledge, the Sub-Discipline of the Qur’an and Texts, the University of Islamic Knowledge
Pages:
45-54
Receive Date: 2025/02/12
Accept Date: 2025/02/12
Abstract:
Abstract
This research examines chastity and its position among the related concepts. It is applied research and provides further developmental research for educational planning. Using descriptive-analytical method, the research is conducted comparatively through conceptual analysis in terms of words, the Qur’anic verses and narrations. It is important because of its paying attention to the
issue of lifestyle. But what justifies the necessity of the research is the comparative and network view that is taken into consideration. The important findings of the research include chastity, i.e. self-control
from the forbidden and evil actions and what is considered bad by custom. Modesty is the refrainment of the soul facing badness. In order to create a culture of chastity, modesty must be established first. If a behavior is not considered evil from the point of view of custom, chastity will not develop in individuals and in society. Without the realization of the culture of chastity, there is no basis for piety. As in a pyramid, the issues of modesty, chastity, piety and hijab are connected, which should be considered in educational planning. Chastity is a central virtue that connects all the other virtues.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیل مفهومی از شبکۀ صعودی عفاف (مطالعۀ تطبیقی آیات و روایات عفاف و مفاهیم مرتبط)
Abstract:
مسئلۀ پژوهش، بررسی رابطۀ عفاف و تعیین جایگاه آن در میان مفاهیم مرتبط است. این پژوهش کاربردی است و راه را برای تحقیق های توسعه ای به قصد برنامه ریزی های تربیتی فراهم می کند. شیوۀ پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و با تحلیل مفهومی و مطالعۀ تطبیقی از دیدگاه لغت، آیات و روایات پیش می رود. این تحقیق از جهت توجه به موضوع سبک زندگی اهمیت دارد. اما آنچه ضرورت این تحقیق را توجیه پذیر می کند، نگاه مقایسه ای و شبکه ای است. از یافته های مهم پژوهش این است که: عفاف یعنی کنترل نفس از افعال حرام، قبیح و آنچه عرف زشت می شمارد؛ حیا عبارت است از انکسار نفس در مواجهه با قبیح. برای ایجاد فرهنگ عفاف، ابتدا باید حیا بسترسازی شود. اگر رفتاری از نگاه عرف زشت تلقی نگردد، عفت فرد و جامعه نسبت به آن واکنش نشان نخواهد داد. بدون تحقق فرهنگ عفاف، زمینه ای برای تقوا وجود ندارد. مقوله های حیا، عفاف، تقوا و حجاب همانند یک هرم به هم متصل هستند که در برنامه ریزی های تربیتی باید مورد توجه باشد. عفت نقطۀ ثقل این فضایل است که آنها را به همدیگر مرتبط می سازد.
References:
- نهج البلاغه، 1379، ترجمة محمد دشتي، چ چهارم، قم، الهادي.
- ابن ابيالدنيا، عبدالله، 1409ق، مکارم الأخلاق، تحقيق محمد عبدالقادر احمد عطا، بيروت، دارالکتب الاسلاميه.
- ابنشعبه حراني، حسنبن علي، 1382، تحف العقول، تهران، اميرکبير.
- ابنفارس، احمد، 1411ق، مقاييس اللغة، بيروت، دار الجيل.
- ابنمسکويه رازي، علي، 1381، تهذيب الأخلاق و تطهير الأعراق، ترجمة علياصغر حلبي، تهران، اساطير.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، 1416ق، لسان العرب، لبنان، دار احياء التراث العربي.
- اكبري، محمود، 1383، مرواريد عفاف، چ سوم، تهران، ظفر.
- برخورداري، زينب، 1391، «فضيلتانگاري عفاف و حیا با تکيه بر ديدگاه فارابي»، پژوهشنامه اخلاق، سال پنجم، ش 16، ص 47-63.
- بهشتي، احمد، 1394، منشور عفاف، تفسير سوره نور، قم، بوستان کتاب.
- تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1410ق، غررالحکم و دررالکلم، تصحيح سيدمهدي رجايي، چ دوم، قم، دارالکتب الاسلامي.
- جوکار، محبوبه، 1392، «الگوي تقويت حیا در سبک زندگي اسلامي»، معرفت، ش 186، ص 71ـ85.
- حداد، احمدبن عبدالعزيربن قاسم، 1419ق، اخلاق النبي في القرآن و السنه، چ دوم، بيروت، دارالغرب الاسلامي.
- حرعاملي، محمدبن حسن، 1409ق، وسائل الشيعه، قم، مؤسسة آلالبيت.
- حسينيان، روحالله، 1390، حريم عفاف، نگاه و حجاب، تهران، علیون.
- حلواني، حسينبن محمد، 1408ق، نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، قم، مدرسة الإمام المهدي.
- دهخدا، علياکبر، 1342، لغتنامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
- ديلمي، حسنبن محمد، 1412ق، ارشاد القلوب الي الصواب، قم، شريف الرضي.
- راغب اصفهاني، حسينبن محمد، 1416ق، مفردات الفاظ القرآن، تحقيق صفوان عدنان داودي، دمشق، دارالقلم.
- رشيدرضا، محمد، 1373ق، تفسير المنار، مصر، دار المنار.
- شريف رضي، محمدبن حسين، 1422ق، المجازات النبويه، تصحيح صبحي صالح، قم، دارالحديث.
- صادقي تهراني، محمد، 1365، الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، چ دوم، قم، انتشارات فرهنگي اسلامي.
- صدرالمتألهين، 1430ق، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، چ سوم، قم، طليعه نور.
- صدوق، محمدبن علي، 1362، خصال، تصحيح علياکبر غفاري، قم، جامعة مدرسين.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، جامعة مدرسين.
- طبرسي، عليبن حسن، 1385، مشکاة الأنوار في غررالأخبار، چ دوم، نجف، المکتبة الحيدريه.
- طبرسي، فضلبن حسن، 1372، مجمع البيان في تفسير القرآن، چ سوم، تهران، ناصر خسرو.
- طرقي اردکاني، حميده، 1389، «مفهومشناسي عفاف»، پويا، 18، ص 4-9.
- طريحي، فخرالدين، 1362، مجمع البحرين، تهران، مرتضوي.
- طوسي، محمدبن حسن، بيتا، التبيان في تفسير القرآن، بيروت، دار احياء التراث العربي.
- طيب، عبدالحسين، 1378، اطيب البيان في تفسير القرآن، چ دوم، تهران، اسلام.
- طيبي، ناهيد، 1390، عطر عفاف، قم، جامعةالزهرا.
- فارابي، ابونصر، 1388، فصول منتزعه، ترجمه و شرح حسن ملکشاهي، چ دوم، تهران، سروش.
- فخررازي، محمدبن عمر، 1420ق، مفاتيح الغيب، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
- فراهيدي، خليلبن احمد، 1405ق، العين، قم، دارالهجره.
- قمي، عليبن ابراهيم، 1367، تفسير قمي، تحقيق سيدطيب موسوي جزايري، چ چهارم، قم، دارالکتب.
- کاشاني، عبدالرزاق، 1385، شرح منازل السائرين خواجه عبدالله انصاري، تحقيق محسن بيدارفر، قم، بيدار.
- کاشاني، عزالدين محمود، 1382، مصباح الهداية و مفتاح الکفايه، تصحيح عفت کرباسي و محمدرضا برزگر خالقي، تهران، زوار.
- کليني، محمدبن بعقوب، 1407ق، الکافي، تصحيح علياکبر غفاري، چ چهارم، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- ماهيني، انسيه، 1389، «مفهومشناسي حیا و عفاف، آسيبها و راهکارها»، پژوهشنامۀ اخلاق، سال سوم، ش 10، ص 78-114.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالأنوار، تصحيح جمعي از محققان، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1383، اخلاق در قرآن، چ نهم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مطهري، مرتضي، 1378، ده گفتار، چ پانزدهم، تهران، صدرا.
- ـــــ ، 1379، مسئله حجاب، چ پنجاه و دوم، تهران، صدرا.
- مکارم شيرازي، ناصر و ديگران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- مکارم شيرازي، ناصر، 1381، اخلاق در قرآن، چ دوم، قم، مدرسه امام عليبن ابيطالب.
- ميرخاني، عزتالسادات، 1380، «گسترۀ عفاف در زندگي انسان»، نداي صادق، سال ششم، ش 24، ص86-99.
- نراقي، ملااحمد، 1378، معراج السعاده، چ پنجم، تهران، مطبوعاتي حسيني.
- نراقي، ملامهدي، 1377، جامع السعادات، ترجمة جلالالدين مجتبوي، تهران، حکمت.
- وفايي، اعظم، 1390، صدف عفاف، تهران، کانون اندیشه جوان.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Abolfazl, Ranjbar, Zohreh sadat.(2025) A Conceptual Analysis of the Ascending Network of Chastity;A Comparative Study of the Qur’anic Verses and Narrations Regarding Chastity and Related Concepts. Marifat, 32(1), 45-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abolfazl ; Zohreh sadat Ranjbar."A Conceptual Analysis of the Ascending Network of Chastity;A Comparative Study of the Qur’anic Verses and Narrations Regarding Chastity and Related Concepts". Marifat, 32, 1, 2025, 45-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, Ranjbar, Z.(2025) 'A Conceptual Analysis of the Ascending Network of Chastity;A Comparative Study of the Qur’anic Verses and Narrations Regarding Chastity and Related Concepts', Marifat, 32(1), pp. 45-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, Ranjbar, Z. A Conceptual Analysis of the Ascending Network of Chastity;A Comparative Study of the Qur’anic Verses and Narrations Regarding Chastity and Related Concepts. Marifat, 2025; 32(1): 45-54