Marifat, Volume 32, Issue 3, No 306, Year 2024 , Pages 35-45

    General Methods of Moral Education of Human’s Emotional Dimension Based on the Works of Ayatollah Misbah Yazdi

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mohammad Sadegh / کارشناس ارشد تربیت اخلاق مؤسسه اخلاق و تربیت / m.s.dehqan@mihanmail.ir
    Abstract: 
    Abstract A morally educated person has control over his emotions and creates and expresses them for the sake of the Divine satisfaction. Therefore, it is necessary to establish favorable emotions in the trainee's soul, via some methods, which should be strengthened and reinforced, and if he/she has unpleasant emotions, they should be corrected and somehow destroyed. The purpose of this article is to extract the general methods of moral education, regarding emotional dimension, relying on the works of Ayatollah Misbah Yazidi; which are effective both for creative and reformative education and are useful for the continuity, stabilization and strengthening of moral values and the cultivation and increase of moral tendencies and virtues. This entails the created emotions permeate the trainee's soul and become a malake [stable attribute]; because persistence on action is more difficult than the action itself. The method of this research is descriptive-analytical and it is done by referring to the notes, writings and lectures of Ayatollah Misbah Yazdi. According to the results of this research, in order to achieve this goal, one can use the methods of rationality and thinking, being pious, having safe and halal nutrition, worshiping God and choosing a worthy wife from a worthy family.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :روش‌های عام تربیت اخلاقی در بعد عاطفی براساس آثار آیت‌الله مصباح یزدی*
    Abstract: 
    انسان تربیت یافتة اخلاقی، فردی است که بر عواطف خود کنترل داشته و آنها را در مسیر رضایت الهی ایجاد و ابراز می کند. ازاین رو لازم است که عواطف پسندیده، به وسیلة روش هایی در جان متربی، ایجاد و در ادامه، تثبیت و تقویت شود و در صورت وجود عواطف ناپسند در انسان، اصلاح، و به نوعی نابود شود. هدف از این مقاله استخراج روش های عام تربیت اخلاقی در بعد عاطفی با تکیه بر آثار آیت الله مصباح یزدی است؛ که هم در حوزۀ تربیت ایجادی و هم اصلاحی کارآیی دارد و برای تداوم، تثبیت و تقویت ارزش های اخلاقی و پرورش و افزایش گرایش ها و فضیلت های اخلاقی مورد استفاده قرار می گیرند؛ تا عواطف ایجادشده در نفس متربیان رسوخ پیداکرده و به مرحلة ملکه برسد؛ زیرا مداومت بر عمل، سخت تر از خود عمل است. روش این تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به یادداشت ها، تألیف ها و سخنرانی‎های آیت الله مصباح یزدی صورت گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که برای رسیدن به این هدف می توان از روش های عقلانیت و تفکر، رعایت تقوا، تغذیه مناسب و حلال، عبادت و انتخاب همسر شایسته از خانوادۀ شایسته، بهره گرفت.
    • ابن‌شعبه حراني، حسن‌بن علي، 1382، تحف العقول، قم، انتشارات آل‌علي.
    • ابن‌فارس، ابوالحسین، 1399ق، معجم مقاییس اللغه، قم، دارالفکر.
    • اسپليکا، برنارد و ديگران، 1390، روان‌شناسي دين، ترجمة محمد دهقاني، تهران، رشد.
    • انصاری، مرتضی، 1305، رساله محشی، قم، مؤسسة در راه حق.
    • تمیمی آمدی، عبدالواحدبن محمد، 1366، تصنیف غرر الحکم و دررالکلم ، قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
    • جمعي از نويسندگان، 1388، تربيت ديني در جامعه اسلامي معاصر: گفت‌‌وگوها، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • حاجي‌ ده‌آبادي، محمد‌علي، 1395، درآمدي بر نظام تربيتي اسلام، قم، نشر مرکز بين‌المللي ترجمه و نشر المصطفي.
    • حسيني‌نسب، داود، 1375، فرهنگ تعليم و تربيت، تهران، احرار.
    • راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد، 1374، مفردات الفاظ قرآن، تهران، مرتضوي.
    • راوندی، قطب‌الدین، 1366، الدعوات، قم، مدرسة الامام المهدی.
    • ربر، آرتور اس، 1390، فرهنگ روان‌شناسي (توصيفي)، ترجمة يوسف کريمي و ديگران، تهران، رشد.
    • رضايي اصفهاني، محمدعلي، 1394، قرآن و تربيت، قم، تلاوت.
    • شجاعي، محمدصادق، 1388، نظريه‌هاي انسان سالم با نگرش به منابع اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • شریفی، عنایت، 1389، «روش های تربیت اخلاقی در نهج‌البلاغه»، پژوهشنامه معارف اخلاقی، دورة يكم، ش 2، ص 75ـ98.
    • صدوق، محمدبن علی، 1362، خصال، قم، جامعة مدرسين.
    • ـــــ ، 1385، علل الشرائع، تحقيق سيدمحمدصادق بحرالعلوم، نجف، المکتبة الحيدريه.
    • ـــــ ، 1404ق، عیون اخبار الرضا، قم، مصادر الحدیث الشیعه.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، جامعة مدرسين.
    • طوسی، محمدبن حسن، 1414ق، الأمالی، قم، دارالثقافه.
    • عالم‌زاده ‌نوري، محمد، 1396، راهبرد تربيت اخلاقي در قرآن کريم، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • عفيفي، حبيب، 1398، قرآن و عواطف انسان، قم، معارف.
    • فرمهيني فراهاني، محسن، 1378، فرهنگ توصيفي علوم تربيتي، قم، اسرار دانش.
    • فقيهي، سيداحمد، 1393، روش‌هاي تربيت اخلاقي در الميزان، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • کاظمي، حميدرضا، 1391، برنامه درسي و تربيت اخلاقي: با نگاهي بر آثار علامه مصباح يزدي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • کريمي، عليجان، 1397، درآمدي بر تربيت هيجاني و عاطفي از منظر قرآن کريم، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • کليني، محمدبن‌ يعقوب، 1375، اصول کافي، ترجمة محمدباقر کمره‌اي، چ دوم، قم، دارالرضي.
    • متقی هندی، حسام‌الدين، 1401ق، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، بيروت، مؤسسة الرساله.
    • مستغفری، جعفر، 1381، طب نبی، ترجمة یعقوب مراغه‌ای، قم، مؤمنين.
    • مصباح ‌يزدي، محمدتقي، 1376، اخلاق در قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1382، بر درگاه دوست، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1384، به سوي خودسازي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1386، خودشناسي براي خودسازي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1387، زينهار از تکبر، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1388الف، انسان‌سازي در قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1388ب، رستگاران، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1389، جامي از زلال کوثر، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390الف، جامعه و تاريخ از نگاه قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390ب، در جستجوي عرفان اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391الف، فلسفة تعليم و تربيت اسلامي، تهران، مدرسه.
    • ـــــ ، 1391ب، اخلاق در قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391ج، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391د، عروج تا بي‌نهايت، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1398، اوج‌هاي پرواز، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • نوری، میرزاحسین، 1368، مستدرک الوسائل و مستنبط الوسائل، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad Sadegh.(2024) General Methods of Moral Education of Human’s Emotional Dimension Based on the Works of Ayatollah Misbah Yazdi. Marifat, 32(3), 35-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Sadegh ."General Methods of Moral Education of Human’s Emotional Dimension Based on the Works of Ayatollah Misbah Yazdi". Marifat, 32, 3, 2024, 35-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2024) 'General Methods of Moral Education of Human’s Emotional Dimension Based on the Works of Ayatollah Misbah Yazdi', Marifat, 32(3), pp. 35-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. General Methods of Moral Education of Human’s Emotional Dimension Based on the Works of Ayatollah Misbah Yazdi. Marifat, 2024; 32(3): 35-45