Marifat, Volume 32, Issue 4, No 307, Year 2024 , Pages 63-73

    An Analysis of the Unique Position and Dignity of Philosophy in the Thought of Seyed Jamaluddin Asadabadi

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Seyyed Mohammad Taghi / استادیار گروه آموزشی فلسفۀ دانشگاه مذاهب اسلامی تهران / mtshakeri@yahoo.com
    Abstract: 
    Abstract Seyyed Jamaluddin Asadabadi is the philosopher who started the history of awakening of Iranians. Traveling to different countries, Seyyed Jamal got acquainted with the new ideas and civilization in the West and the backwardness of the Eastern nations. The main issue of this article is what solution Syed has proposed in his reform movement to fight and solve this crisis of Muslim societies. Referring to his remaining works and using a descriptive-analytical method, this short article tries to show the position, whatness, the necessity and the origin of philosophy from the perspective of Sayyid's thoughts. Also, this paper shows that according to him, it is possible to progress and achieve civilization and compensate for falling behind on the path of philosophy and promoting rationality. Of course, in order to achieve this goal, Seyyed Jamal's philosophical character, the benefits and efficiency of philosophy, and even the formation of sciences are well explained in his writings. His important witness in how the philosophical spirit leads to progress and development and creation of civility in societies is the occurrence of the translation movement and civility resulting from it among Muslims in the first centuries of Islamic history.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واکاوی جایگاه و شأن منحصربه‌فرد فلسفه در اندیشۀ سیدجمال‌الدین اسدآبادی
    Abstract: 
    سیدجمال الدین اسدآبادی فیلسوفِ آغازگر تاریخ بیداری ایرانیان است. سیدجمال با سفر به کشورهای گوناگون، با افکار و مدنیت جدید در غرب و عقب افتادگی ملل شرق آشنا شد. مسئلۀ اصلی این نوشتار آن است که سید در حرکت اصلاحی خود برای مبارزه و رفع این بحرانِ جوامع مسلمان، چه راه حلی ارائه داده است. سپس از طریق مراجعه به آثار به جای مانده از وی و به روش توصیفی ـ تحلیلی، این مقالۀ مختصر درصدد نشان دادن جایگاه، چیستی، ضرورت و خاستگاه فلسفه از منظر اندیشه های سید است و اینکه در نظر وی پیشرفت و نیل به مدنیت و جبران عقب افتادگی از مسیر فلسفه و ترویج عقلانیت میسر است. البته برای رسیدن به این هدف، شخصیت فلسفی سیدجمال، فواید و کارایی فلسفه و حتی نحوﮤ شکل گیری علوم در نوشته های او نیز به خوبی روشن می شود. شاهد مهم او در اینکه روحیۀ فلسفی چگونه موجب ترقی و توسعه و ایجاد مدنیت در جوامع می شود، وقوع نهضت ترجمه و مدنیت حاصل از آن بین مسلمانان سده های نخست تاریخ اسلام است.
    • آقابزرگ طهراني، محمدمحسن، 1404ق، نقباء البشر في القرن الرابع ‌عشر، مشهد، مرتضي.
    • ابن‌سينا، حسين‌بن ‌عبدالله، 1391، التعليقات، مقدمه، تحقيق ‌و تصحيح سيدحسين موسويان، تهران، مؤسسة پژوهشي حکمت و فلسفه ايران.
    • ابوحمدان، سمير، 1395، سيدجمال‌الدين و انديشة اتحاد اسلامي، ترجمة ولي رسولي دولت‌آباد، تهران، نگارستان انديشه.
    • اسدآبادي، سيدجمال‌الدين، 1375، رسائل في الفلسفه والعرفان، اعداد و تحقيق، سيدهادي خسروشاهي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • ـــــ ، 1379، مجموعه رسائل و مقالات، به کوشش سيدهادي خسروشاهي، تهران و قم، کلبه شروق و مرکز بررسي‌هاي اسلامي.
    • افلاطون، 1379، جمهور، ترجمة فؤاد روحاني، تهران، علمي و فرهنگي.
    • امين، سيدمحسن، 1403ق، اعيان الشيعه، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات.
    • حکيمي، محمدرضا، 1384، بيدارگران اقاليم قبله، قم، دليل ما.
    • خسروشاهي، سيدهادي، 1383، «معرفي اجمالي آثار سيدجمال‌الدين حسيني»، در: مجموعه مقالات کنگره بين‌المللي سيد‌جمال‌الدين اسدآبادي، تهران، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي.
    • راسل، برتراند، 1373، تاريخ فلسفة غرب، ترجمة نجف دريا‌بندري، تهران، کتاب پرواز.
    • صالحي ‌شهيدي، عبدالحسين، 1373، «نقش مدرسة فلسفي قزوين در جنبش فکري سيدجمال‌الدين اسدآبادي»، حوزه، ش 61، ص 201ـ223.
    • طباطبايي، جواد، 1389، دائرةالمعارف بزرگ اسلامي، تهران، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي.
    • عنايت، حميد، 1376، سيري در انديشة سياسي عرب، تهران، اميرکبير.
    • کاپلستون، فردريک، 1384، تاريخ فلسفه، ترجمة عبدالحسين آذرنگ و سيدمحمود يوسف‌ثاني، تهران، علمي ‌و فرهنگي و سروش.
    • کيخا، نجمه، 1399، «حکمت و سياست در انديشه سيدجمال‌الدين اسدآبادي»، پژوهش‌هاي راهبردي سياست، دوره نهم، ش 35، ص 199ـ222.
    • مجتهدي، کريم، 1363، سيدجمال‌الدين اسدآبادي و تفکر جديد، تهران، تاريخ ايران.
    • محيط طباطبايي، سيدمحمد، 1370، سيدجمال‌الدين ‌اسدآبادي و بيداري مشرق زمين، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • مدرسي چهاردهي، مرتضي، 1356، سيدجمال‌الدين و انديشه‌هاي او، تهران، کتاب‌هاي پرستو.
    • مصاحب، غلامحسين، 1381، دائرةالمعارف فارسي، تهران، اميرکبير.
    • مطهري، مرتضي، 1367، بررسي اجمالي نهضت‌هاي اسلامي در صد سال اخير، تهران، صدرا.
    • موسوي سيدمهدي، 1389، «تأثير حکمت متعاليه بر شخصيت و انديشة سيدجمال‌الدين اسدآبادي»، در: مجموعه مقالات سياست حکمت متعاليه از منظر حکمت متعاليه، به اهتمام شريف لک‌زايي، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyyed Mohammad Taghi.(2024) An Analysis of the Unique Position and Dignity of Philosophy in the Thought of Seyed Jamaluddin Asadabadi. Marifat, 32(4), 63-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyyed Mohammad Taghi ."An Analysis of the Unique Position and Dignity of Philosophy in the Thought of Seyed Jamaluddin Asadabadi". Marifat, 32, 4, 2024, 63-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S.(2024) 'An Analysis of the Unique Position and Dignity of Philosophy in the Thought of Seyed Jamaluddin Asadabadi', Marifat, 32(4), pp. 63-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S. An Analysis of the Unique Position and Dignity of Philosophy in the Thought of Seyed Jamaluddin Asadabadi. Marifat, 2024; 32(4): 63-73