Marifat, Volume 32, Issue 6, No 309, Year 2024 , Pages 5-7

    Factors Contributing to the Realization of Faith

    Writers:
    Mohammad Taqi Mesbahe Yazdi / مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
    Abstract: 
    Abstract Based on Islamic sources, faith is considered the true value which brings happiness in this world and the hereafter. Other values are considered as requirements, results, and branches of faith if they have certain criteria, and if not, they only help humans to achieve this true value without leading them to happiness in this world and the hereafter by themselves. Three components are necessary for the realization of faith: first, knowledge of true faith and its constituents, because the realization of faith will not be feasible without knowledge. However, possessing knowledge alone is not sufficient, because there have been disbelieving scholars. The obvious examples of this group are Pharaoh and Iblis. The second component is the motivation for being committed to the means of achieving knowledge. Sometimes the conditions for having the above-mentioned motivation are not favorable and despite possessing knowledge, one is hindered from having faith. But if the knowledge is acquired and the hindrance is removed, the third component, i.e. taking on commitment and acting in accordance with knowledge essentials, is dealt with, which is the free will that should exist in faith. Because of free choice and will power, faith is considered a true value and other moral and divine values are realized accordingly.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :عوامل تحقق ایمان *
    Abstract: 
    ایمان براساس منابع اسلامی، ارزش اصیلی است که موجب سعادت دنیا و آخرت انسان می شود و سایر ارزش ها درصورتی که دارای حد نصاب باشند، از لوازم، نتایج و شاخه های ایمان به شمار می آیند و اگر کمتر از حد نصاب باشند، انسان را در نیل به این ارزش اصیل کمک می کنند؛ هرچند خودبه خود موجب سعادت دنیا و آخرت نخواهند شد. برای تحقق ایمان، سه مؤلفه لازم است: ابتدا شناخت محتوا و متعلق ایمان؛ زیرا بدون شناخت، تحقق ایمان ممکن نخواهد بود؛ هرچند علم به تنهایی نیز کفایت نمی کند و چه بسا عالمانی که کافر بوده اند. نمونة بارز این دسته، فرعون و بالاتر از او ابلیس است. دومین مؤلفه، انگیزه برای ملتزم شدن به لوازم علم است. گاهی شرایط به گونه ای است که چنین انگیزه ای در انسان تحقق نمی یابد و به رغم وجود علم، چیزی مانع تحقق ایمان می شود، اما اگر آن معرفت حاصل شد و این مانع هم وجود نداشت، نوبت به مؤلفة سوم، یعنی تصمیم به التزام و عمل به لوازم شناخت می رسد. این همان عنصر اختیاری است که در ایمان وجود دارد. به دلیل عنصر اختیار است که ایمان ارزشی اصیل به شمار می آید و سایر ارزش های اخلاقی و الهی در سایة آن تحقق می یابد.
        صدوق، محمدبن علي، 1385، مجموعه رسائل، تحقیق طالب الزکی، قم، دار الموده.
        كلینی، محمدبن یعقوب، 1404ق، الکافی، چ چهارم، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
        مجلسي، محمدباقر، 1411ق، بحار الانوار، تحقیق و تعلیق محمدباقر محمودی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
      Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Mesbahe Yazdi, Mohammad Taqi.(2024) Factors Contributing to the Realization of Faith. Marifat, 32(6), 5-7

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Mohammad Taqi Mesbahe Yazdi."Factors Contributing to the Realization of Faith". Marifat, 32, 6, 2024, 5-7

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Mesbahe Yazdi, M.(2024) 'Factors Contributing to the Realization of Faith', Marifat, 32(6), pp. 5-7

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Mesbahe Yazdi, M. Factors Contributing to the Realization of Faith. Marifat, 2024; 32(6): 5-7