صفحهها: 87-
تاریخ دریافت: 1392/10/14تاریخ پذیرش: 1392/12/04
چکیده:
لباس، یکى از مظاهر پراهمیت تمدن بشر و یک عمل اجتماعى معنادار است. این مقاله با هدف بیان معیارهاى اسلامى پوشش از دیدگاه شهید مطهّرى و با روش توصیفى ـ تحلیلى، به این نتیجه دست یافته است که لباس موهبتى الهى براى کرامت دادن به انسان است و اسلام با دستور به پوشش، بشر را به سوى تمدن سوق داده است. هرچند از منظر اسلام، شکل و قالب خاصى براى لباس تعیین نشده است، ولى معیارهایى براى آن وضع شده که با عنوان «سبک پوشش اسلامى» مورد بررسى قرار گرفته است. این معیارها براساس فطرت انسان، به منظور غنا بخشیدن به تمدن بشرى، حفظ نیرومندى و استقلال جامعه اسلامى و استحکام نظام خانوادگى وضع شده است. آراستگى، در نظر داشتن روحیه اجتماعى مانند ایثار و همدردى و همرنگى، حفظ عزت نفس، رعایت نظم و نظافت، و حفظ حرمت و کرامت انسانى از بایسته هاى پوشش اسلامى است. همچنین تقلید از بیگانگان و تشبّه به آنها، پوشیدن لباس شهرت، تشبّه به جنس مخالف، اسراف، و... در سبک پوشش اسلامى جایگاهى ندارند و مورد نهى واقع شده اند.
لباس، یکى از مظاهر پراهمیت تمدن بشر و یک عمل اجتماعى معنادار است. این مقاله با هدف بیان معیارهاى اسلامى پوشش از دیدگاه شهید مطهّرى و با روش توصیفى ـ تحلیلى، به این نتیجه دست یافته است که لباس موهبتى الهى براى کرامت دادن به انسان است و اسلام با دستور به پوشش، بشر را به سوى تمدن سوق داده است. هرچند از منظر اسلام، شکل و قالب خاصى براى لباس تعیین نشده است، ولى معیارهایى براى آن وضع شده که با عنوان «سبک پوشش اسلامى» مورد بررسى قرار گرفته است. این معیارها براساس فطرت انسان، به منظور غنا بخشیدن به تمدن بشرى، حفظ نیرومندى و استقلال جامعه اسلامى و استحکام نظام خانوادگى وضع شده است. آراستگى، در نظر داشتن روحیه اجتماعى مانند ایثار و همدردى و همرنگى، حفظ عزت نفس، رعایت نظم و نظافت، و حفظ حرمت و کرامت انسانى از بایسته هاى پوشش اسلامى است. همچنین تقلید از بیگانگان و تشبّه به آنها، پوشیدن لباس شهرت، تشبّه به جنس مخالف، اسراف، و... در سبک پوشش اسلامى جایگاهى ندارند و مورد نهى واقع شده اند.
کلیدواژه ها: شهید مطهّرى، سبک زندگى، پوشش، لباس، تمدن، اسلام.