صفحهها:
101-
تاریخ دریافت: 1391/03/17
چکیده:
یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و دوم ـ شماره 194 ـ بهمن 1392، 101ـ114
مریم عشورى1
محمدحسین حیدرى2
حسنعلى بختیار نصرآبادى3
چکیده
یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.
کلیدواژه ها: تربیت اسلامى، شهید مطهّرى، تربیت عقلانى، موانع تربیت عقلانى.
1 دانشجوى کارشناسى ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان. maryameashouri@yahoo.com
2 استادیار گروه علوم تربیتى دانشگاه اصفهان. mhheidari1353@gmail.com
3 دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه اصفهان. h.nasrabadi89@gmail.com
دریافت: 27/ 3/ 91 پذیرش: 22/ 10/ 92
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حیدری، محمدحسین، عشوری، مریم، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی.(1392) موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. فصلنامه معرفت، 22(11)، 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدحسین حیدری؛ مریم عشوری؛ حسنعلی بختیاری نصرآبادی."موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى". فصلنامه معرفت، 22، 11، 1392، 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حیدری، محمدحسین، عشوری، مریم، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی.(1392) 'موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى'، فصلنامه معرفت، 22(11), pp. 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حیدری، محمدحسین، عشوری، مریم، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی. موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. معرفت، 22, 1392؛ 22(11): 101-