معرفت، سال بیست و دوم، شماره یازدهم، پیاپی 194، بهمن 1392، صفحات 101-

    موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدحسین حیدری / *استادیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / mhheidari1353@gmail.com
    مریم عشوری / *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا / maryameashouri@yahoo.com
    حسنعلی بختیاری نصرآبادی / *دانشیار - دانشگاه اصفهان / h.nasrabadi89@gmail.com
    چکیده: 
    یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و دوم ـ شماره 194 ـ بهمن 1392، 101ـ114

    مریم عشورى1

    محمدحسین حیدرى2

    حسنعلى بختیار نصرآبادى3

    چکیده

    یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.

    کلیدواژه ها: تربیت اسلامى، شهید مطهّرى، تربیت عقلانى، موانع تربیت عقلانى.


    1 دانشجوى کارشناسى ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان. maryameashouri@yahoo.com

    2 استادیار گروه علوم تربیتى دانشگاه اصفهان. mhheidari1353@gmail.com

    3 دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه اصفهان. h.nasrabadi89@gmail.com

    دریافت: 27/ 3/ 91 پذیرش: 22/ 10/ 92


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری، محمدحسین، عشوری، مریم، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی.(1392) موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. فصلنامه معرفت، 22(11)، 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسین حیدری؛ مریم عشوری؛ حسنعلی بختیاری نصرآبادی."موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى". فصلنامه معرفت، 22، 11، 1392، 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری، محمدحسین، عشوری، مریم، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی.(1392) 'موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى'، فصلنامه معرفت، 22(11), pp. 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری، محمدحسین، عشوری، مریم، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی. موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. معرفت، 22, 1392؛ 22(11): 101-