معرفت، سال بیست و دوم، شماره یازدهم، پیاپی 194، بهمن 1392، صفحات 115-

    موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانواده‏‌هاى امروزى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ابوالفضل ساجدی / *استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sajedi@qabas.net
    محمدشریف حیدری / *کارشناس ارشد - جامعه شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / msh.haydari@gmail.com
    چکیده: 
    خانواده، مهم ترین کانون تربیت اجتماعى و جامعه پذیرى است که در تربیت و اجتماعى کردن کودکان، به ویژه در سال هاى آغازین زندگى نقش مهمى دارد. در این میان، گاه موانع و آسیب هایى سد راه تأثیر خانواده در تربیت اجتماعى کودکان مى شوند. این تحقیق با رویکرد توصیفى و اسنادى و با استناد به متون دینى و یافته هاى علوم جدید، به بررسى موانع و آسیب هایى مى پردازد که به نحوى در مسیر نقش آفرینى نهاد خانواده در تربیت اجتماعى کودکان اخلال ایجاد مى کند. فرسایش سرمایه اجتماعى کودکان در خانواده، گسیختگى نظام خانواده و طلاق، افراط و تفریط در جامعه پذیرى نقش هاى جنسیتى، ناهماهنگى میان خانواده و دیگر عوامل تربیت اجتماعى و ضعف نظارت خانواده بر فرزندان، در خانواده هاى امروزى از مسائلى است که مى تواند در مسیر تربیت اجتماعى مطلوب کودکان در محیط خانواده، مانع ایجاد کند. هدف این نوشتار دستیابى به شاخص هایى است که در درون خانواده، موانع تربیت اجتماعى را بازتاب مى دهند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و دوم ـ شماره 194 ـ بهمن 1392، 115ـ133

    محمدشریف حیدرى2

    ابوالفضل ساجدى3

    چکیده

    خانواده، مهم ترین کانون تربیت اجتماعى و جامعه پذیرى است که در تربیت و اجتماعى کردن کودکان، به ویژه در سال هاى آغازین زندگى نقش مهمى دارد. در این میان، گاه موانع و آسیب هایى سد راه تأثیر خانواده در تربیت اجتماعى کودکان مى شوند. این تحقیق با رویکرد توصیفى و اسنادى و با استناد به متون دینى و یافته هاى علوم جدید، به بررسى موانع و آسیب هایى مى پردازد که به نحوى در مسیر نقش آفرینى نهاد خانواده در تربیت اجتماعى کودکان اخلال ایجاد مى کند. فرسایش سرمایه اجتماعى کودکان در خانواده، گسیختگى نظام خانواده و طلاق، افراط و تفریط در جامعه پذیرى نقش هاى جنسیتى، ناهماهنگى میان خانواده و دیگر عوامل تربیت اجتماعى و ضعف نظارت خانواده بر فرزندان، در خانواده هاى امروزى از مسائلى است که مى تواند در مسیر تربیت اجتماعى مطلوب کودکان در محیط خانواده، مانع ایجاد کند. هدف این نوشتار دستیابى به شاخص هایى است که در درون خانواده، موانع تربیت اجتماعى را بازتاب مى دهند.

    کلیدواژه ها: خانواده، کودک، تربیت اجتماعى، تربیت اجتماعى دینى، موانع تربیت اجتماعى، جامعه پذیرى، سرمایه اجتماعى، طلاق، کنترل اجتماعى.


    1 این مقاله بخشى از طرح پژوهشى «تربیت دینى و شاخص هاى آن» است که براى مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهورى در حال انجام است.

    2 کارشناس ارشد جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. m.sh.heydari@gmail.com

    3 دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. sajedi@qabas.net

    دریافت: 7/ 9/ 91 پذیرش: 29/ 11/ 92


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، حیدری، محمدشریف.(1392) موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانواده‏‌هاى امروزى. ماهنامه معرفت، 22(11)، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالفضل ساجدی؛ محمدشریف حیدری."موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانواده‏‌هاى امروزى". ماهنامه معرفت، 22، 11، 1392، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، حیدری، محمدشریف.(1392) 'موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانواده‏‌هاى امروزى'، ماهنامه معرفت، 22(11), pp. 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، حیدری، محمدشریف. موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانواده‏‌هاى امروزى. معرفت، 22, 1392؛ 22(11): 115-