صفحهها:
115-
تاریخ دریافت: 1390/09/07
چکیده:
خانواده، مهم ترین کانون تربیت اجتماعى و جامعه پذیرى است که در تربیت و اجتماعى کردن کودکان، به ویژه در سال هاى آغازین زندگى نقش مهمى دارد. در این میان، گاه موانع و آسیب هایى سد راه تأثیر خانواده در تربیت اجتماعى کودکان مى شوند. این تحقیق با رویکرد توصیفى و اسنادى و با استناد به متون دینى و یافته هاى علوم جدید، به بررسى موانع و آسیب هایى مى پردازد که به نحوى در مسیر نقش آفرینى نهاد خانواده در تربیت اجتماعى کودکان اخلال ایجاد مى کند. فرسایش سرمایه اجتماعى کودکان در خانواده، گسیختگى نظام خانواده و طلاق، افراط و تفریط در جامعه پذیرى نقش هاى جنسیتى، ناهماهنگى میان خانواده و دیگر عوامل تربیت اجتماعى و ضعف نظارت خانواده بر فرزندان، در خانواده هاى امروزى از مسائلى است که مى تواند در مسیر تربیت اجتماعى مطلوب کودکان در محیط خانواده، مانع ایجاد کند. هدف این نوشتار دستیابى به شاخص هایى است که در درون خانواده، موانع تربیت اجتماعى را بازتاب مى دهند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و دوم ـ شماره 194 ـ بهمن 1392، 115ـ133
محمدشریف حیدرى2
ابوالفضل ساجدى3
چکیده
خانواده، مهم ترین کانون تربیت اجتماعى و جامعه پذیرى است که در تربیت و اجتماعى کردن کودکان، به ویژه در سال هاى آغازین زندگى نقش مهمى دارد. در این میان، گاه موانع و آسیب هایى سد راه تأثیر خانواده در تربیت اجتماعى کودکان مى شوند. این تحقیق با رویکرد توصیفى و اسنادى و با استناد به متون دینى و یافته هاى علوم جدید، به بررسى موانع و آسیب هایى مى پردازد که به نحوى در مسیر نقش آفرینى نهاد خانواده در تربیت اجتماعى کودکان اخلال ایجاد مى کند. فرسایش سرمایه اجتماعى کودکان در خانواده، گسیختگى نظام خانواده و طلاق، افراط و تفریط در جامعه پذیرى نقش هاى جنسیتى، ناهماهنگى میان خانواده و دیگر عوامل تربیت اجتماعى و ضعف نظارت خانواده بر فرزندان، در خانواده هاى امروزى از مسائلى است که مى تواند در مسیر تربیت اجتماعى مطلوب کودکان در محیط خانواده، مانع ایجاد کند. هدف این نوشتار دستیابى به شاخص هایى است که در درون خانواده، موانع تربیت اجتماعى را بازتاب مى دهند.
کلیدواژه ها: خانواده، کودک، تربیت اجتماعى، تربیت اجتماعى دینى، موانع تربیت اجتماعى، جامعه پذیرى، سرمایه اجتماعى، طلاق، کنترل اجتماعى.
1 این مقاله بخشى از طرح پژوهشى «تربیت دینى و شاخص هاى آن» است که براى مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهورى در حال انجام است.
2 کارشناس ارشد جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. m.sh.heydari@gmail.com
3 دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. sajedi@qabas.net
دریافت: 7/ 9/ 91 پذیرش: 29/ 11/ 92
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساجدی، ابوالفضل، حیدری، محمدشریف.(1392) موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانوادههاى امروزى. فصلنامه معرفت، 22(11)، 115-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابوالفضل ساجدی؛ محمدشریف حیدری."موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانوادههاى امروزى". فصلنامه معرفت، 22، 11، 1392، 115-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساجدی، ابوالفضل، حیدری، محمدشریف.(1392) 'موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانوادههاى امروزى'، فصلنامه معرفت، 22(11), pp. 115-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساجدی، ابوالفضل، حیدری، محمدشریف. موانع تربیت اجتماعى کودکان در خانوادههاى امروزى. معرفت، 22, 1392؛ 22(11): 115-