عصمت پیامبران در منظومه فکرى علّامه طباطبائى*
Article data in English (انگلیسی)
سال بیست و چهارم ـ شماره 211 (ویژه دین شناسى)
محمدحسین فاریاب / استادیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. m.faryab@gmail.com
دریافت: 19/7/93 پذیرش: 29/1/94
چکیده
مسئله عصمت پیامبران از جمله مقولاتى است که همواره مورد بحث میان دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان با گرایش هاى مختلف عرفانى، فلسفى، حدیثى و کلامى بوده است. این مسئله در دوران معاصر نیز با جدّیت فراوان بررسى شده است. علّامه طباطبائى به تفصیل به بررسى این مسئله پرداخته است. در این نوشتار، به دنبال بررسى مسئله عصمت پیامبران از دیدگاه این مفسر گران مایه هستیم. بر اساس مهم ترین یافته هاى این تحقیق، علّامه طباطبائى منشأ عصمت را علم قطعى و دایمى به قبح گناه و ترک واجب دانسته است. افزون بر آن، او معتقد به عصمت مطلق پیامبران نیست. براى نمونه، او عصمت پیامبران از اشتباه در امورى که ارتباطى به دریافت و ابلاغ وحى و نیز انجام تکالیف شرعى ندارد برنمى تابد؛ در سوى مقابل، با قاطعیت بر عصمت پیامبران در دریافت و ابلاغ وحى و نیز عصمت از گناهان تأکید دارد.
کلیدواژه ها: عصمت از گناه، عصمت از اشتباه، پیامبران، علّامه طباطبائى، منشأ عصمت.