معرفت، سال بیست و چهارم، شماره هشتم، پیاپی 215، آبان 1394، صفحات 13-

    بینش بخشى به ارزش ها در قرآن کریم رویکردى نو در بررسى سبک هاى تربیتى قصص قرآنى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدجواد زارعان / *دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه / mjzarean@gmail.com
    مهدی کریم خانی / *دانشجوی دکتری - فقه تربیتی جامعه المصطفی العالمیه
    چکیده: 
    شیوه قصه گویى را مى توان یکى از رایج ترین شیوه هاى قرآن کریم دانست. کثرت کاربرد این شیوه، ناشى از ویژگى هایى همچون ملموس بودن، القاى غیرمستقیم ارزش ها و نیز ایجاد ارتباط عمیق این شیوه با مخاطب مى باشد که باعث افزایش میزان تأثیر این شیوه در مخاطب مى شود. قصه هاى قرآن داراى ویژگى ها و اهداف مشخصى هستند که در پژوهش حاضر مورد بررسى قرار گرفته است. از محورهاى مهمى که در قصص قرآنى مورد توجه قرار گرفته، بینش بخشى به ارزش هاست. این نوشتار درصدد بررسى «چگونگى بهره گیرى قرآن از این شیوه، در جهت بینش دهى به ارزش ها» مى باشد؛ یعنى قرآن براى ایجاد آگاهى روشن نسبت به مطلوبیت امرى و جلب توجه افراد نسبت به ارزشمندى آن، چگونه از قصه بهره برده است؟ مقاله حاضر با شیوه توصیفى ـ تحلیلى، نحوه بیان و طرح ارزش ها در قصه هاى قرآن را مورد مطالعه قرار مى دهد تا از این رهگذر، بتواند به تقسیم بندى جدیدى در زمینه سبک هاى بینش دهى قرآن به ارزش ها از طریق شیوه قصه گویى، دست یابد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 215 (ویژه تعلیم و تربیت ارزش ها)

    مهدى کریم خانى / دانشجوى دکترى فقه تربیتى جامعه المصطفى العالمیه                  karimkhani.m@chmail.com

    محمدجواد زارعان / استادیار جامعه المصطفى العالمیه                         mjzarean@gmail.com

    دریافت: 4/9/93               پذیرش: 21/6/94

    چکیده

    شیوه قصه گویى را مى توان یکى از رایج ترین شیوه هاى قرآن کریم دانست. کثرت کاربرد این شیوه، ناشى از ویژگى هایى همچون ملموس بودن، القاى غیرمستقیم ارزش ها و نیز ایجاد ارتباط عمیق این شیوه با مخاطب مى باشد که باعث افزایش میزان تأثیر این شیوه در مخاطب مى شود. قصه هاى قرآن داراى ویژگى ها و اهداف مشخصى هستند که در پژوهش حاضر مورد بررسى قرار گرفته است. از محورهاى مهمى که در قصص قرآنى مورد توجه قرار گرفته، بینش بخشى به ارزش هاست. این نوشتار درصدد بررسى «چگونگى بهره گیرى قرآن از این شیوه، در جهت بینش دهى به ارزش ها» مى باشد؛ یعنى قرآن براى ایجاد آگاهى روشن نسبت به مطلوبیت امرى و جلب توجه افراد نسبت به ارزشمندى آن، چگونه از قصه بهره برده است؟

    مقاله حاضر با شیوه توصیفى ـ تحلیلى، نحوه بیان و طرح ارزش ها در قصه هاى قرآن را مورد مطالعه قرار مى دهد تا از این رهگذر، بتواند به تقسیم بندى جدیدى در زمینه سبک هاى بینش دهى قرآن به ارزش ها از طریق شیوه قصه گویى، دست یابد.

     

    کلیدواژه ها: قصه گویى، بینش دهى، ارزش، قرآن، شیوه، سبک.

    Marifat____________________________________________________________ Vol. 24, No 8, Aban 1394

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعان، محمدجواد، کریم خانی، مهدی.(1394) بینش بخشى به ارزش ها در قرآن کریم رویکردى نو در بررسى سبک هاى تربیتى قصص قرآنى. ماهنامه معرفت، 24(8)، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجواد زارعان؛ مهدی کریم خانی."بینش بخشى به ارزش ها در قرآن کریم رویکردى نو در بررسى سبک هاى تربیتى قصص قرآنى". ماهنامه معرفت، 24، 8، 1394، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعان، محمدجواد، کریم خانی، مهدی.(1394) 'بینش بخشى به ارزش ها در قرآن کریم رویکردى نو در بررسى سبک هاى تربیتى قصص قرآنى'، ماهنامه معرفت، 24(8), pp. 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعان، محمدجواد، کریم خانی، مهدی. بینش بخشى به ارزش ها در قرآن کریم رویکردى نو در بررسى سبک هاى تربیتى قصص قرآنى. معرفت، 24, 1394؛ 24(8): 13-