معرفت، سال بیست و چهارم، شماره هشتم، پیاپی 215، آبان 1394، صفحات -

    روش هاى گرایشى درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى در قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدجواد زارعان / *دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه / mjzarean@gmail.com
    احمد توکلی / *کارشناس ارشد - علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی ره
    چکیده: 
    بخش مهمى از قلمرو علمى تعلیم و تربیت ارزش ها، انتقال و درونى سازى ارزش هاى حاکم بر جامعه و مبتنى بر فرهنگ جامعه در افراد آن جامعه مى باشد. این مهم اگرچه در فرهنگ اسلامى نیز موردنظر سیاست گذاران و متولیان امر است، اما با توجه به این نکته که به رغم وجود مواد و مطالب فراوان در منابع اسلامى، در مقام عمل و تحقق بیرونى اهداف مستند علمى، با مشکلات جدى روبه رو هستیم و همچنین با توجه به شرایط جامعه معاصر اسلامى، ضرورى مى نماید که عالمان و دست اندرکاران امر تربیت درصدد عملیاتى کاربردى تر بوده و راه هاى حل مشکل در مقام عمل را ارائه دهند. بررسى این نکته که قرآن در درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى، چه روش هایى را در ساحت گرایش به کار برده و یا توصیه کرده است، موضوعى است که این مقاله درصدد بیان آن است. مقاله حاضر با شیوه توصیفى ـ تحلیلى، این روش ها را در قرآن مورد مطالعه قرار مى دهد. روش هاى به دست آمده عبارتند از: روش موعظه، روش تحریک عواطف، روش تحریک ایمان، روش تبشیر و تشویق، روش تنبیه.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 215 (ویژه تعلیم و تربیت ارزش ها)

    احمد توکلى / کارشناس ارشد علوم تربیتى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره             vandishi@gmail.com

    محمدجواد زارعان / استادیار جامعه المصطفى العالمیه                   mjzarean@gmail.com

    دریافت: 11/7/93               پذیرش: 19/5/94

     

    چکیده

    بخش مهمى از قلمرو علمى تعلیم و تربیت ارزش ها، انتقال و درونى سازى ارزش هاى حاکم بر جامعه و مبتنى بر فرهنگ جامعه در افراد آن جامعه مى باشد. این مهم اگرچه در فرهنگ اسلامى نیز موردنظر سیاست گذاران و متولیان امر است، اما با توجه به این نکته که به رغم وجود مواد و مطالب فراوان در منابع اسلامى، در مقام عمل و تحقق بیرونى اهداف مستند علمى، با مشکلات جدى روبه رو هستیم و همچنین با توجه به شرایط جامعه معاصر اسلامى، ضرورى مى نماید که عالمان و دست اندرکاران امر تربیت درصدد عملیاتى کاربردى تر بوده و راه هاى حل مشکل در مقام عمل را ارائه دهند. بررسى این نکته که قرآن در درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى، چه روش هایى را در ساحت گرایش به کار برده و یا توصیه کرده است، موضوعى است که این مقاله درصدد بیان آن است. مقاله حاضر با شیوه توصیفى ـ تحلیلى، این روش ها را در قرآن مورد مطالعه قرار مى دهد. روش هاى به دست آمده عبارتند از: روش موعظه، روش تحریک عواطف، روش تحریک ایمان، روش تبشیر و تشویق، روش تنبیه.

     

    کلیدواژه ها: ارزش اخلاقى، اجتماع، ارزش اخلاق اجتماعى، درونى سازى و روش و گرایش.

    Marifat____________________________________________________________ Vol. 24, No 8, Aban 1394

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعان، محمدجواد، توکلی، احمد.(1394) روش هاى گرایشى درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى در قرآن. ماهنامه معرفت، 24(8)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجواد زارعان؛ احمد توکلی."روش هاى گرایشى درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى در قرآن". ماهنامه معرفت، 24، 8، 1394، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعان، محمدجواد، توکلی، احمد.(1394) 'روش هاى گرایشى درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى در قرآن'، ماهنامه معرفت، 24(8), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعان، محمدجواد، توکلی، احمد. روش هاى گرایشى درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى در قرآن. معرفت، 24, 1394؛ 24(8): -