معرفت، سال بیست و چهارم، شماره نهم، پیاپی 216، آذر 1394، صفحات 81-

    تحلیلى تطبیقى از شفاعتدر نگاه فخررازى و قاضى عبدالجبار

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    زکیه فلاح یخدانی / *حوزوی - دانش پژوه سطح چهار کلام اسلامی جامعه الزهرا (س) / gomnam114@yahoo.com
    چکیده: 
    شفاعت یکى از باورهاى ادیان، به ویژه دین اسلام است که افزون بر دلالت آیاتى از قرآن کریم، روایات معصومان علیهم السلام در مورد آن به حد تواتر رسیده است. متکلمان مسلمان اتفاق نظر دارند که شفاعت از باورهاى پذیرفته شده در میان عقاید اسلامى است، گرچه در تفسیر آن اختلاف نظر دارند. گروهى همچون معتزلیان به دلیل پیش داورى در مسئله عمل به وعید، ناچار شدند شفاعت را مختص افراد مطیع و نیکوکار بدانند. در نتیجه، شفاعت پیامبر سبب افزایش درجه نیکوکاران است نه نجات گنه کاران، اما اشاعره معتقدند شفاعت، مخصوص مرتکبان گناه کبیره اى است که به دلیلى نتوانسته اند قبل از مرگ توبه کنند.      این مقاله سعى دارد دیدگاه دو تن از دانشمندان مهم مسلمان، فخررازى و قاضى عبدالجبار که یکى نماینده مکتب اشعرى و دیگرى نماینده مکتب معتزلى است، به شیوه توصیفى ـ تحلیلى مورد بررسى قرار دهد. نتایج به دست آمده حاکى از این است که شفاعت اولیاى الهى مشروط به مشیت الهى و تحت ضوابط خاصى است و علاوه بر زیادت در منفعت، باعث رفع عقاب نیز مى گردد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 216 (ویژه کلام)

    زکیه فلاح یخدانى / کارشناس ارشد فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان و دانش پژوه سطح 3 جامعه الزهرا علیهاالسلام   gomnam114@yahoo.com

    دریافت: 2/6/93                    پذیرش: 6/12/93

    چکیده

    شفاعت یکى از باورهاى ادیان، به ویژه دین اسلام است که افزون بر دلالت آیاتى از قرآن کریم، روایات معصومان علیهم السلام در مورد آن به حد تواتر رسیده است. متکلمان مسلمان اتفاق نظر دارند که شفاعت از باورهاى پذیرفته شده در میان عقاید اسلامى است، گرچه در تفسیر آن اختلاف نظر دارند. گروهى همچون معتزلیان به دلیل پیش داورى در مسئله عمل به وعید، ناچار شدند شفاعت را مختص افراد مطیع و نیکوکار بدانند. در نتیجه، شفاعت پیامبر سبب افزایش درجه نیکوکاران است نه نجات گنه کاران، اما اشاعره معتقدند شفاعت، مخصوص مرتکبان گناه کبیره اى است که به دلیلى نتوانسته اند قبل از مرگ توبه کنند.

         این مقاله سعى دارد دیدگاه دو تن از دانشمندان مهم مسلمان، فخررازى و قاضى عبدالجبار که یکى نماینده مکتب اشعرى و دیگرى نماینده مکتب معتزلى است، به شیوه توصیفى ـ تحلیلى مورد بررسى قرار دهد. نتایج به دست آمده حاکى از این است که شفاعت اولیاى الهى مشروط به مشیت الهى و تحت ضوابط خاصى است و علاوه بر زیادت در منفعت، باعث رفع عقاب نیز مى گردد.

     

    کلیدواژه ها: شفاعت، اشاعره، معتزله، قاضى عبدالجبار، فخررازى، مرتکب گناه کبیره.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح یخدانی، زکیه.(1394) تحلیلى تطبیقى از شفاعتدر نگاه فخررازى و قاضى عبدالجبار. ماهنامه معرفت، 24(9)، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زکیه فلاح یخدانی."تحلیلى تطبیقى از شفاعتدر نگاه فخررازى و قاضى عبدالجبار". ماهنامه معرفت، 24، 9، 1394، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح یخدانی، زکیه.(1394) 'تحلیلى تطبیقى از شفاعتدر نگاه فخررازى و قاضى عبدالجبار'، ماهنامه معرفت، 24(9), pp. 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح یخدانی، زکیه. تحلیلى تطبیقى از شفاعتدر نگاه فخررازى و قاضى عبدالجبار. معرفت، 24, 1394؛ 24(9): 81-