معرفت، سال بیست و چهارم، شماره دهم، پیاپی 217، دی 1394، صفحات 55-

    وضعیت مستضعفان فکرى در قیامت

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدعلی یوسفی زاده / *دانشجوی دکتری - تاریخ و تشیع، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / yosefi.zade@Yahoo.com
    قاسم صفری (جوادی) / *استادیار - میدان جهاد- مجتمع آموزشی عالی امام خمینی- گروه ادیان و مذاهب- جامعه المصطفی العالمیه
    چکیده: 
    سرنوشت اخروى مستضعفان از مسائلى است که همیشه درباره اش سؤال شده است. پاسخ به این سؤال نه تنها موجب حل این معضل علمى شده است، بلکه روشن خواهد کرد که چه گروهى از مستضعفان مشمول عنایت و رحمت الهى شده، در قیامت به بهشت وارد مى گردند؟ با توجه به اینکه این بحث نقلى است، با مراجعه به آیات و روایات، به روش تحلیلى ـ توصیفى به این سؤال پاسخ مى گوییم. در روایات و آیات قرآن، سرنوشت هاى متفاوتى براى مستضعفان ذکر شده است؛ مثل امتحان آنها در قیامت، نوید رحمت الهى، در گرو عمل خود بودن، واگذارى به مشیت الهى یا خادم اهل بهشت بودن. وجه جمعى که مى شود درباره اینها بیان کرد این است که این سرنوشت هاى متفاوت بستگى به نوع مستضعفان دارد. همچنین ممکن است در مواقف قیامت وضعیت ایشان فرق کند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 217 (ویژه کلام)

     

    محمدعلى یوسفى زاده / دانشجوى دکترى کلام مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                                                               yosefi.zade@yahoo.com

    قاسم جوادى / عضو هیئت علمى جامعه المصطفى العالمیه                                     i_q_javadi@iman.miu.ac.ir

    دریافت: 11/6/93               پذیرش: 15/3/94

    چکیده

    سرنوشت اخروى مستضعفان از مسائلى است که همیشه درباره اش سؤال شده است. پاسخ به این سؤال نه تنها موجب حل این معضل علمى شده است، بلکه روشن خواهد کرد که چه گروهى از مستضعفان مشمول عنایت و رحمت الهى شده، در قیامت به بهشت وارد مى گردند؟ با توجه به اینکه این بحث نقلى است، با مراجعه به آیات و روایات، به روش تحلیلى ـ توصیفى به این سؤال پاسخ مى گوییم. در روایات و آیات قرآن، سرنوشت هاى متفاوتى براى مستضعفان ذکر شده است؛ مثل امتحان آنها در قیامت، نوید رحمت الهى، در گرو عمل خود بودن، واگذارى به مشیت الهى یا خادم اهل بهشت بودن. وجه جمعى که مى شود درباره اینها بیان کرد این است که این سرنوشت هاى متفاوت بستگى به نوع مستضعفان دارد. همچنین ممکن است در مواقف قیامت وضعیت ایشان فرق کند.

     

    کلیدواژه ها: استضعاف فکرى، قرآن، روایت، قیامت، نجات.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی زاده، محمدعلی، صفری (جوادی)، قاسم.(1394) وضعیت مستضعفان فکرى در قیامت. فصلنامه معرفت، 24(10)، 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلی یوسفی زاده؛ قاسم صفری (جوادی)."وضعیت مستضعفان فکرى در قیامت". فصلنامه معرفت، 24، 10، 1394، 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی زاده، محمدعلی، صفری (جوادی)، قاسم.(1394) 'وضعیت مستضعفان فکرى در قیامت'، فصلنامه معرفت، 24(10), pp. 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی زاده، محمدعلی، صفری (جوادی)، قاسم. وضعیت مستضعفان فکرى در قیامت. معرفت، 24, 1394؛ 24(10): 55-