تب‌های اولیه

    معرفت، سال بیست و چهارم، شماره دهم، پیاپی 217، دی 1394، صفحات 83-

    نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حمزه علی بهرامی / *استادیار - دانشگاه معارف دانشگاه اصفهان / bahrami1918@yahoo.com
    چکیده: 
    «تبرک» به مقامات و مشاهد شریفه، همچنین تبرک به آثار و قبور انبیا و اولیا یکى از مسائل مهم توحید عملى است. کلیت و اصل تبرک محل اجماع و توافق مسلمانان است. اصل تبرک تاکنون از سوى کسى انکار نشده است، اما با ظهور فرقه اى سلفى ـ تکفیرى به نام «وهابیان»، به تبعیت از افکار ابن تیمیه، شاهد انکار رفتار مسلمانان، به ویژه شیعیان، در تبرک به مشاهد شریفه و مقابر انبیا هستیم. نتیجه عملى دیدگاه وهابیان تکفیر مسلمانان و درنتیجه، تخریب مشاهد و مقابر ائمه و اولیاست. سؤالى که مطرح مى شود این است که آیا دیدگاه وهابیان مستند شرعى دارد؟ این تحقیق با هدف بررسى عقیده وهابیان و ارزیابى آن با قرآن، سنت و سیره صحابه با روشى تطبیقى ـ تحلیلى شکل گرفته است. در این بررسى مشخص شده که تبرک مبناى قرآنى و روایى دارد. صحابه پیامبر هم علاوه بر اینکه در حیات آن حضرت به آثار ایشان تبرک مى جستند و پیامبر هم این رفتار آنها را تأیید مى کردند، همچنین پس از رحلت پیامبر، به آثار ایشان متبرک مى شدند. این تحقیق نشان مى دهد که اولاً، مبناى دیدگاه وهابیان و ابن تیمیه برداشت نادرست از منابع است. ثانیا، فتاواى آنها در مقابل قرآن و سنت و سیره صحابه و بزرگان چهار مذهب اهل سنت قرار دارد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 217 (ویژه کلام)

    حمزه على بهرامى / استادیار و عضو هیئت علمى دانشگاه اصفهان                    bahrame1918@gmail.com

    على تقوى / استادیار و عضو هیئت علمى دانشگاه اصفهان                 a.taghavi@ahl.ui.ac.ir

    دریافت: 25/11/93               پذیرش: 2/6/94

    چکیده

    «تبرک» به مقامات و مشاهد شریفه، همچنین تبرک به آثار و قبور انبیا و اولیا یکى از مسائل مهم توحید عملى است. کلیت و اصل تبرک محل اجماع و توافق مسلمانان است. اصل تبرک تاکنون از سوى کسى انکار نشده است، اما با ظهور فرقه اى سلفى ـ تکفیرى به نام «وهابیان»، به تبعیت از افکار ابن تیمیه، شاهد انکار رفتار مسلمانان، به ویژه شیعیان، در تبرک به مشاهد شریفه و مقابر انبیا هستیم. نتیجه عملى دیدگاه وهابیان تکفیر مسلمانان و درنتیجه، تخریب مشاهد و مقابر ائمه و اولیاست. سؤالى که مطرح مى شود این است که آیا دیدگاه وهابیان مستند شرعى دارد؟ این تحقیق با هدف بررسى عقیده وهابیان و ارزیابى آن با قرآن، سنت و سیره صحابه با روشى تطبیقى ـ تحلیلى شکل گرفته است. در این بررسى مشخص شده که تبرک مبناى قرآنى و روایى دارد. صحابه پیامبر هم علاوه بر اینکه در حیات آن حضرت به آثار ایشان تبرک مى جستند و پیامبر هم این رفتار آنها را تأیید مى کردند، همچنین پس از رحلت پیامبر، به آثار ایشان متبرک مى شدند. این تحقیق نشان مى دهد که اولاً، مبناى دیدگاه وهابیان و ابن تیمیه برداشت نادرست از منابع است. ثانیا، فتاواى آنها در مقابل قرآن و سنت و سیره صحابه و بزرگان چهار مذهب اهل سنت قرار دارد.

     

    کلیدواژه ها: تبرک، اهل سنت، وهابیون، ابن تیمیه، قرآن، سنت، سیره صحابه.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهرامی، حمزه علی.(1394) نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت. ماهنامه معرفت، 24(10)، 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمزه علی بهرامی."نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت". ماهنامه معرفت، 24، 10، 1394، 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهرامی، حمزه علی.(1394) 'نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت'، ماهنامه معرفت، 24(10), pp. 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهرامی، حمزه علی. نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت. معرفت، 24, 1394؛ 24(10): 83-