صفحهها:
83-
تاریخ دریافت: 1394/07/01
تاریخ پذیرش: 1394/11/06
چکیده:
«تبرک» به مقامات و مشاهد شریفه، همچنین تبرک به آثار و قبور انبیا و اولیا یکى از مسائل مهم توحید عملى است. کلیت و اصل تبرک محل اجماع و توافق مسلمانان است. اصل تبرک تاکنون از سوى کسى انکار نشده است، اما با ظهور فرقه اى سلفى ـ تکفیرى به نام «وهابیان»، به تبعیت از افکار ابن تیمیه، شاهد انکار رفتار مسلمانان، به ویژه شیعیان، در تبرک به مشاهد شریفه و مقابر انبیا هستیم. نتیجه عملى دیدگاه وهابیان تکفیر مسلمانان و درنتیجه، تخریب مشاهد و مقابر ائمه و اولیاست. سؤالى که مطرح مى شود این است که آیا دیدگاه وهابیان مستند شرعى دارد؟ این تحقیق با هدف بررسى عقیده وهابیان و ارزیابى آن با قرآن، سنت و سیره صحابه با روشى تطبیقى ـ تحلیلى شکل گرفته است. در این بررسى مشخص شده که تبرک مبناى قرآنى و روایى دارد. صحابه پیامبر هم علاوه بر اینکه در حیات آن حضرت به آثار ایشان تبرک مى جستند و پیامبر هم این رفتار آنها را تأیید مى کردند، همچنین پس از رحلت پیامبر، به آثار ایشان متبرک مى شدند. این تحقیق نشان مى دهد که اولاً، مبناى دیدگاه وهابیان و ابن تیمیه برداشت نادرست از منابع است. ثانیا، فتاواى آنها در مقابل قرآن و سنت و سیره صحابه و بزرگان چهار مذهب اهل سنت قرار دارد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و چهارم ـ شماره 217 (ویژه کلام)
حمزه على بهرامى / استادیار و عضو هیئت علمى دانشگاه اصفهان bahrame1918@gmail.com
على تقوى / استادیار و عضو هیئت علمى دانشگاه اصفهان a.taghavi@ahl.ui.ac.ir
دریافت: 25/11/93 پذیرش: 2/6/94
چکیده
«تبرک» به مقامات و مشاهد شریفه، همچنین تبرک به آثار و قبور انبیا و اولیا یکى از مسائل مهم توحید عملى است. کلیت و اصل تبرک محل اجماع و توافق مسلمانان است. اصل تبرک تاکنون از سوى کسى انکار نشده است، اما با ظهور فرقه اى سلفى ـ تکفیرى به نام «وهابیان»، به تبعیت از افکار ابن تیمیه، شاهد انکار رفتار مسلمانان، به ویژه شیعیان، در تبرک به مشاهد شریفه و مقابر انبیا هستیم. نتیجه عملى دیدگاه وهابیان تکفیر مسلمانان و درنتیجه، تخریب مشاهد و مقابر ائمه و اولیاست. سؤالى که مطرح مى شود این است که آیا دیدگاه وهابیان مستند شرعى دارد؟ این تحقیق با هدف بررسى عقیده وهابیان و ارزیابى آن با قرآن، سنت و سیره صحابه با روشى تطبیقى ـ تحلیلى شکل گرفته است. در این بررسى مشخص شده که تبرک مبناى قرآنى و روایى دارد. صحابه پیامبر هم علاوه بر اینکه در حیات آن حضرت به آثار ایشان تبرک مى جستند و پیامبر هم این رفتار آنها را تأیید مى کردند، همچنین پس از رحلت پیامبر، به آثار ایشان متبرک مى شدند. این تحقیق نشان مى دهد که اولاً، مبناى دیدگاه وهابیان و ابن تیمیه برداشت نادرست از منابع است. ثانیا، فتاواى آنها در مقابل قرآن و سنت و سیره صحابه و بزرگان چهار مذهب اهل سنت قرار دارد.
کلیدواژه ها: تبرک، اهل سنت، وهابیون، ابن تیمیه، قرآن، سنت، سیره صحابه.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهرامی، حمزه علی.(1394) نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت. فصلنامه معرفت، 24(10)، 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حمزه علی بهرامی."نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت". فصلنامه معرفت، 24، 10، 1394، 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهرامی، حمزه علی.(1394) 'نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت'، فصلنامه معرفت، 24(10), pp. 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهرامی، حمزه علی. نگاهى به اعتقاد وهابیان در باب تبرک از منظر قرآن و سنت. معرفت، 24, 1394؛ 24(10): 83-