معرفت، سال بیست و پنجم، شماره سوم، پیاپی 222، خرداد 1395، صفحات 85-

    قرآن شناخت اخباریان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    قاسم فائز / *دانشیار - علوم قرآن - ادبیات عرب / ghfaez@ur.ac.ir
    محمد شریفی / *دانشیار - علوم قرآن دانشگاه مازندران / m.sharifi@umz.ac.ir
    چکیده: 
    «اخباریان» نحله اى از محدثان شیعى در دوران متأخرند که اخبار اهل بیت علیهم السلام را مهم ترین مأخذ در عقاید، اخلاقیات و احکام شرعى مى دانند و به سایر مدارک، فقط در صورتى که با احادیث ائمه اطهار علیهم السلامتأیید شده باشد، استناد مى کنند و به روش هاى اجتهادى و رجالى متأخران، به ویژه آنچه مبنایى جز عقل نداشته باشد، به دیده انتقاد مى نگرند. با بررسى دیدگاه اخباریان در تألیفاتشان، مى توان گفت: گرچه اخباریان همانند دیگر عالمان اسلامى، قرآن کریم را یک کتاب آسمانى و معجزه جاودان پیامبر اسلام مى دانند، ولى طیف افراطى آنها معتقدند: آیات قرآن، تنها براى مخاطبانش، یعنى معصومان علیهم السلام، قابل فهم و تفسیر است. ازاین رو، مى گویند: علم قرآن منحصر در آنان است و عقل انسان هاى غیرمعصوم راهى به درک و فهم معارف قرآن ندارد و تنها راه فهم قرآن را توسط غیرمعصوم، مراجعه به روایات اهل بیت علیهم السلام مى دانند و جامعیت قرآن را به معناى وجود همه علوم، اعم از مادى و معنوى در قرآن مى دانند. این مقاله با رویکرد توصیفى و تحلیلى به شناخت قرآن از منظر اخباریان مى پردازد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 222 (ویژه علوم قرآنى)

    محمد شریفى / استادیار دانشگاه مازندران        m.sharifi@umz.ac.ir

    قاسم فائز / دانشیار دانشگاه تهران   ghfaez@ut.ac.ir

    دریافت: 22/10/93               پذیرش: 12/12/94

    چکیده

    «اخباریان» نحله اى از محدثان شیعى در دوران متأخرند که اخبار اهل بیت علیهم السلام را مهم ترین مأخذ در عقاید، اخلاقیات و احکام شرعى مى دانند و به سایر مدارک، فقط در صورتى که با احادیث ائمه اطهار علیهم السلامتأیید شده باشد، استناد مى کنند و به روش هاى اجتهادى و رجالى متأخران، به ویژه آنچه مبنایى جز عقل نداشته باشد، به دیده انتقاد مى نگرند. با بررسى دیدگاه اخباریان در تألیفاتشان، مى توان گفت: گرچه اخباریان همانند دیگر عالمان اسلامى، قرآن کریم را یک کتاب آسمانى و معجزه جاودان پیامبر اسلام مى دانند، ولى طیف افراطى آنها معتقدند: آیات قرآن، تنها براى مخاطبانش، یعنى معصومان علیهم السلام، قابل فهم و تفسیر است. ازاین رو، مى گویند: علم قرآن منحصر در آنان است و عقل انسان هاى غیرمعصوم راهى به درک و فهم معارف قرآن ندارد و تنها راه فهم قرآن را توسط غیرمعصوم، مراجعه به روایات اهل بیت علیهم السلام مى دانند و جامعیت قرآن را به معناى وجود همه علوم، اعم از مادى و معنوى در قرآن مى دانند. این مقاله با رویکرد توصیفى و تحلیلى به شناخت قرآن از منظر اخباریان مى پردازد.

     

    کلیدواژه ها: قرآن، اخباریان، اعجاز، جامعیت، فهم، حجّیت ظواهر.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فائز، قاسم، شریفی، محمد.(1395) قرآن شناخت اخباریان. فصلنامه معرفت، 25(3)، 85-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسم فائز؛ محمد شریفی."قرآن شناخت اخباریان". فصلنامه معرفت، 25، 3، 1395، 85-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فائز، قاسم، شریفی، محمد.(1395) 'قرآن شناخت اخباریان'، فصلنامه معرفت، 25(3), pp. 85-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فائز، قاسم، شریفی، محمد. قرآن شناخت اخباریان. معرفت، 25, 1395؛ 25(3): 85-