معرفت، سال بیست و پنجم، شماره چهارم، پیاپی 223، تیر 1395، صفحات 49-

    جایگاه گرایش هاى فطرى در تعلیم و تربیت اسلامى از منظر علامه طباطبائى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن نجفی / *دکتری - مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی / hnajafih@yahoo.com
    علی نقی فقیهی / *دانشیار - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه قم / anـfaghihi@qom.ac.ir
    چکیده: 
    کنکاش «فطرت» به عنوان یکى از بنیادى ترین مباحث فلسفه تربیت اسلامى، همواره مورد توجه علامه طباطبائى بوده است. هدف این پژوهش این است که با پذیرفتن «فطرت» به عنوان تقریر دینى از سرشت مشترک انسان و نقش عمده آن در قلمرو ارکان تعلیم و تربیت اسلامى، تصویرى از گرایش هاى فطرى مؤثر در تعلیم و تربیت را با بهره گیرى از آراء این فیلسوف معاصر، ارائه نماید. روش پژوهش توصیفى ـ تحلیلى بوده و به منظور گردآورى داده هاى لازم براى نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با استفاده از فرم هاى فیش بردارى از منابع، جمع آورى و با شیوه هاى کیفى مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از بررسى آراء علامه طباطبائى به دست آمد که ایشان گرایش هاى فطرى را در چهار حیطه ادراکى، الهى، اختیار و توانمندى عمل تقسیم بندى نموده است. این گرایش ها، توانمندى هایى هستند که به شکل گیرى نظام تعلیم و تربیت منطبق با آموزه هاى اسلامى که تضمین کننده سعادت انسان و تسهیل کننده فرایند دستیابى به حیات طیبه است، کمک مى نمایند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 223 (ویژه علوم تربیتى)

    على نقى فقیهى / دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه قم                   an-faghihi@qom.ac.ir

    حسن نجفى / دانشجوى دکترى مطالعات برنامه درسى دانشگاه علامه طباطبائى                   hnajafih@yahoo.com

    دریافت: 25/6/94               پذیرش: 19/11/94

    چکیده

    کنکاش «فطرت» به عنوان یکى از بنیادى ترین مباحث فلسفه تربیت اسلامى، همواره مورد توجه علامه طباطبائى بوده است. هدف این پژوهش این است که با پذیرفتن «فطرت» به عنوان تقریر دینى از سرشت مشترک انسان و نقش عمده آن در قلمرو ارکان تعلیم و تربیت اسلامى، تصویرى از گرایش هاى فطرى مؤثر در تعلیم و تربیت را با بهره گیرى از آراء این فیلسوف معاصر، ارائه نماید. روش پژوهش توصیفى ـ تحلیلى بوده و به منظور گردآورى داده هاى لازم براى نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با استفاده از فرم هاى فیش بردارى از منابع، جمع آورى و با شیوه هاى کیفى مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از بررسى آراء علامه طباطبائى به دست آمد که ایشان گرایش هاى فطرى را در چهار حیطه ادراکى، الهى، اختیار و توانمندى عمل تقسیم بندى نموده است. این گرایش ها، توانمندى هایى هستند که به شکل گیرى نظام تعلیم و تربیت منطبق با آموزه هاى اسلامى که تضمین کننده سعادت انسان و تسهیل کننده فرایند دستیابى به حیات طیبه است، کمک مى نمایند.

    کلیدواژه ها: فطرت، گرایش هاى فطرى، تعلیم و تربیت اسلامى، علامه طباطبائى.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، فقیهی، علی نقی.(1395) جایگاه گرایش هاى فطرى در تعلیم و تربیت اسلامى از منظر علامه طباطبائى. ماهنامه معرفت، 25(4)، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن نجفی؛ علی نقی فقیهی."جایگاه گرایش هاى فطرى در تعلیم و تربیت اسلامى از منظر علامه طباطبائى". ماهنامه معرفت، 25، 4، 1395، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، فقیهی، علی نقی.(1395) 'جایگاه گرایش هاى فطرى در تعلیم و تربیت اسلامى از منظر علامه طباطبائى'، ماهنامه معرفت، 25(4), pp. 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، فقیهی، علی نقی. جایگاه گرایش هاى فطرى در تعلیم و تربیت اسلامى از منظر علامه طباطبائى. معرفت، 25, 1395؛ 25(4): 49-